HUSin Juha Tuomisen mukaan sairaanhoitopiirien yhteistyö on heikentynyt. Vuoden 2005 va... Lue lisää »

Taksisääntelystä luopuminen maksaa kuluttajalle. Reseptilääkkeet ovat halventuneet 17 p... Lue lisää »

Apteekit sijoittuivat toiseksi toimialojen yhteiskuntavastuuta selvittäneessä tutkimuks... Lue lisää »

Norjassa puolet vähemmän farmasisteja apteekkia kohden, Ruotsissa lääkeneuvontaa antava... Lue lisää »

Keskustelupalstojen terveysneuvoilla leikittelevä kysy apteekista -kampanja perehdyttää... Lue lisää »

Onko lääkeneuvontaa pakko kuunnella?

   15.01.2019 09:25  ALEKSI WESTERHOLM PHARMAPRESS


Lääkeneuvonta on ollut pakollista Suomen apteekeissa vuodesta 1983 asti. Velvoite lääkeneuvonnasta säädettiin lakiin, sillä lääkkeiden väärinkäytöstä  aiheutuneet haitat nakersivat väestön terveyttä. Holhoavasta tyylistä siirryttiin jo 1990-luvulla kohti potilaskeskeisestä neuvontaa, ja potilaan oma vastuu hoidostaan korostui.

Lääkeneuvonta tarkoittaa siis sitä, että apteekin farmaseuttinen henkilökunta varmistaa, että ostaessaan asiakas tietää, kuinka lääke vaikuttaa ja sopiiko se hänen terveydentilansa ja mahdollisen muun lääkityksen kanssa.

Lisäneuvontaa edellyttävä itsehoitolääke vaatii täsmällistä ohjeistusta viranomaisen hyväksymän kirjallisen materiaalin mukaan. Tällaista lääkettä ei saa myydä ilman neuvontaa.

Lääkettä ostaessaan asiakas ei osta mitä tahansa tuotetta, vaan hoidon vaivaansa. Lääkehoito vaatii neuvontaa.

Kuinka paljon olet valmis näkemään vaivaa, vaikka saat mahdollisesti täystyrmäyksen?

AJOITTAIN APTEEKISSA tulee vastaan tilanteita, joissa asiakas ei halua neuvontaa. Joko asiakkaan mielestä lääke on niin turvallinen, ettei neuvontaa tarvita, tai hän osaa mielestään käyttää lääkettä neuvomattakin.

Tällaisissakin tilanteissa apteekin tulee varmistua siitä, että lääkkeellä on järkevä käyttöaihe, eikä käytöllä ole vasta-aiheita. Varmistaminen on joskus hyvin vaikeaa, ja siitä kertoo myös Fimean haamututkimus (Fimea 12/2018).

Apteekeissa annetaan neuvontaa hyvin, kun sitä kysytään, mutta jämäkkä, vaikuttavaan pyrkivä neuvonta on puutteellista. Kysymys kuuluu: kuinka paljon olet valmis näkemään vaivaa, vaikka saat mahdollisesti täystyrmäyksen? Avun antaminen ei aina ole helppoa ja palkitsevaa.

VAIKKA ASIAKAS TUNTISI tietävänsä lääkityksensä ja hoitonsa parhaiten, on lääkeneuvonta kuitenkin paras tapa auttaa. Tai ainakin neuvonnan yrittäminen. Lääkkeiden aiheuttamat haitat eivät aina tule ilmi heti, vaan joskus vasta vuosien väärän käytön jälkeen.

Asiakas ei välttämättä kuuntele neuvoja. Hän saattaa kuulla, mutta ei kuuntele. Jos pahin sitten tapahtuukin, asiakas ehkä ymmärtää, että seuraavalla kerralla apteekin ammattilaiseen kannattaa luottaa.

Joten vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen: onko lääkeneuvontaa pakko kuunnella? Ei ole, mutta kannattaa kyllä. Lyhytkin keskustelu ammattilaisen kanssa voi parantaa hyvinvointia merkittävästi.

Kirjoittaja vastaa Farmania Oy:n viestinnästä ja opiskelijarekrytoinnista ja keikkailee asiakasapteekeissa pääkaupunkiseudulla.


Lääkevarmennus tulee, oletko valmis?
05.12.2018 08:40 RIIKKA HYNYNEN

05.12.2018 08:40 RIIKKA HYNYNEN


Asiakaspalvelu kaipaa uutta digiloikkaa
21.11.2018 11:30 ALEKSI WESTERHOLM

21.11.2018 11:30 ALEKSI WESTERHOLM


Newton vastaan new tech
02.11.2018 11:10 MARIANNE HOVI

02.11.2018 11:10 MARIANNE HOVI


Tärkeintä on arvostus, ja siihen on syy
01.10.2018 08:00 Aleksi Westerholm

01.10.2018 08:00 Aleksi Westerholm


Hoitokokeiluja haastavaan arkeen
20.09.2018 09:00 KAISU AHLQVIST

20.09.2018 09:00 KAISU AHLQVIST


Pistoa kerrakseen!
31.08.2018 13:24 Jonne Peltoniemi

31.08.2018 13:24 Jonne Peltoniemi


Itsestään huolehtiminen auttaa kohtaamaan muita
10.08.2018 12:56 MARIANNE HOVI

10.08.2018 12:56 MARIANNE HOVI


Mitä tutkija hutkii apteekissa?
31.07.2018 09:08 Riikka Hynynen

31.07.2018 09:08 Riikka Hynynen


Tupakoinnin vähentämisen uudet suuntaukset
11.06.2018 13:33 EEVA TERÄSALMI

11.06.2018 13:33 EEVA TERÄSALMI


Lääkeaineet ympäristössä – luokittelua Ruotsin malliin
28.02.2018 13:00 SANJA KARLSSON

28.02.2018 13:00 SANJA KARLSSON