Podcastin tekijät ja juontajat Johanna Hakamäki ja Laura Rinta-Jouppi haluavat herätellä apteekkialaa miettimään, miten ala voisi uudistua. Kuva: Aurora Salonen
Artikkeli

Kuuntele uusin Apteekin hyllyltä -podcast!

29.04.2021 | 08:10

Kauden 10. jaksossa keskustellaan lääkkeiden ympäristövaikutuksista. Mitä yksittäinen apteekki voi tehdä vähentääkseen lääkkeiden ympäristökuormaa?

Uusin Apteekin hyllyltä -podcast jatkuu uusin, 2. tuotantokauden jaksoin.

Podcastin tekijät ja juontajat Johanna Hakamäki ja Laura Rinta-Jouppi haluavat herätellä apteekkialaa miettimään, miten ala voisi uudistua ja miten se voisi olla myös nykyistä houkuttelevampi työnantaja.

Uusimmat jaksot löytyvät alta.

Jakso 10: Miten apteekki voi vähentää lääkkeiden aiheuttamaa ympäristökuormaa? 

Lääkkeiden ympäristövaikutukset ovat kasvava ongelma, joka koskettaa koko maapalloa. Samalla, kun yhteiskunnat kaupungistuvat ja maapallon väestö kasvaa ja ikääntyy, lääkkeiden käyttö ja siten ympäristöön kohdistuva kemikaalikuorma kasvavat.

Apteekeissa asiakkaiden tietoisuus ympäristöön liittyvistä valinnoista on kasvanut. 

Miten apteekki voi pysyä kärryillä kiperien kysymysten keskellä? Entä mitä yksittäinen apteekki voi tehdä vähentääkseen lääkkeiden kuormaa ympäristölle?  Asiantuntijana jaksossa on Teva Finland Oy:n Lasse Rautiainen

Jakso 9. Proviisorista apteekkariksi: Kuinka kasvaa apteekkarin saappaisiin ja synnyttää innostusta henkilökunnan parissa?

Tässä jaksossa keskustellaan siitä, kuinka kasvaa proviisorista apteekkariksi. Miten valmistautua apteekkariksi siirtymiseen? Entä millaisia matalan kynnyksen keinoja apteekissa voi kehittää keskusteluyhteyden ja luottamuksen luomiseen apteekkarin ja henkilökunnan kesken?

Kokemuksiaan on jakamassa tuore apteekkari Teemu Kivijärvi Järvenpään Lähiapteekista. 

Kivijärven sydäntä lähellä ovat asiakaspalveluun panostaminen ja henkilökunnan hyvinvoinnista huolehtiminen. Positiivisuus ja hyvällä fiiliksellä tekeminen ovat perusta päivittäiselle tekemiselle. 

Joskus Kivijärvi yllättää asiakkaita tai henkilökuntaansa pienellä muistamisella. Tämä on saattanut näkyä myös asiakkaille lakupussien ja ruusujen muodossa.

Jakso 8: Tilausvihoista toimivaan järjestelmään, joka säästää hermoja ja aikaa – näin kotisairaanhoidon ja apteekin yhteistyö sujuvoitui

Apteekkiohjelmalla ja järjestelmäintegraatioilla on suuri merkitys apteekin arjen sujuvuudessa. Toimiva järjestelmä säästää hermoja ja aikaa ja sujuvoittaa päivittäistä työtä.

Miten vanhanaikaisista paperi- ja puhelintilauksista on päästy reaaliaikaiseen ja luotettavaan sähköiseen tilaustapaan? Entä kuinka toimiva järjestelmä voi olla kilpailuetu annosjakelukilpailutuksissa?

Vieraana on järjestelmäasiantuntija Pipsa Honkaranta Pharmadatalta. 

Lisäksi kokemuksistaan kertovat kotisairaanhoidon sairaanhoitaja Marika Ranto ja farmaseutti Katariina Rantanen.

7. jakso: Parhaimman asiakaskokemuksen omaava apteekki vie voiton! – Asiakaskokemus on apteekkien tärkein kilpailuvaltti niin verkossa kuin kivijalassa

Jaksossa keskustellaan siitä, kuinka apteekki voisi kehittää asiakaskokemusta ja saada siten kilpailuetua. 

Mistä asioista asiakaskokemus muodostuu? Kuinka asiakaskokemusta voi kehittää? Jaksossa annetaan myös käytännön esimerkkejä pienistä palvelueleistä, joilla on suuri merkitys asiakkaalle.

6. jakso: Dynaaminen työkulttuuri mahdollistaa kehittämistyön myös suurten muutosten keskellä

Jakson vieraana on apteekkari Anssi Pulkkinen. Pulkkisella on laaja kokemus yritysmaailmasta ja terveysalalta. 

Jaksossa keskustellaan siitä, miten apteekin toimintaa voi kehittää muutosten myllätessä ja osallistaa kehittämistyöhön myös muita terveydenhuollon ammattiryhmiä. Kuinka käynnistää moniammatillinen yhteistyö ohjausryhmän avulla? Kuinka pysyä kehitysmyönteisenä ja ratkaisukeskeisenä suurienkin haasteiden, kuten koronapandemian, keskellä? Kuinka kannustaa henkilökuntaa tekemään päätöksiä itsenäisesti ja ottamaan vastuuta?

Entä mitä oppeja Pulkkinen on tuonut mukanaan apteekkimaailmaan ja työkulttuuriin erilaisista terveysalan työympäristöistä? Ja millaisia vinkkejä hän antaa nuoremmille kollegoille, jotka miettivät uransa seuraavia askelia?

5. jakso: Uusi apteekkari – älä jää yksin! Apteekin remontoimisen ja perustamisen vaiheet. 

Jaksossa käydään läpi apteekkarin polkua apteekkiluvasta apteekin rakentamiseen tai remontointiin.

Millainen merkitys apteekin asiakaskunnalla on apteekkikalusteita valitessa? Entä mikä on tärkein neuvo uuden apteekkarin alkutaipaleella?

Vieraana jaksossa ovat Seppo Hämäläinen ja Hanna Inkinen Tuusmetilta.

Jakson kuunneltuasi tiedät apteekin remontoimisen tai perustamisen vaiheista ja opit aiheesta lyhyen muistilistan.

4. jakso: Yhdistä useampi kiinnostuksen kohde – pienin askelin kohti unelmien työpalapeliä

Milleniaalisukupolven farmasistit kaipaavat monipuolista työtä ja mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työhön. Työn merkityksellisyys ja kehittymis- ja etenemismahdollisuudet ovat suuressa arvossa. Yrittäjyys joko kokopäiväisesti tai sivutoimisesti tarjoaa tavan käyttää koko potentiaalia ja omaa osaamista. 

Jaksossa keskustellaan farmasistin mahdollisuuksista toimia yrittäjänä. Mitä kaikkea farmaseutin tai proviisorin tutkinnolla voisi tehdä, kun ajattelee tarpeeksi laajasti?

Vieraana on Vilma Meriö Kuopiosta. Meriö on proviisori ja työskentelee yrittäjänä, käyttäen osaamistaan lääkeinformaation parissa.

3. jakso: Tietoturva on kaikkien apteekkilaisten asia

Apteekeissa käsitellään arkaluontoista materiaalia, kuten ihmisten henkilötietoja sekä resepti- ja sairausasioita. Apteekkariliiton Ari Jansen kertoo käytännön vinkkejä ja esimerkkejä apteekin tietosuojasta. 

Keskustelu soljuu innostavalla ja käytännönläheisellä tavalla maantiepyöräilystä makkaroihin ja tietojärjestelmien päivitykseen. Jakson kuunneltuasi opit vinkit onnistuneiden tietosuojakäytäntöjen omaksumiseen apteekin arjessa.

2. jakso: Leikitäänkö moniammatillista yhteistyötä?

Tässä jaksossa keskustellaan lääkärin ja farmaseutin työstä. Vieraina ovat lääkisopiskelijat Ina ja Heidi. He juontavat Leikitäänkö lääkäriä -podcastia, jossa jutustellaan rennosti lääkäriksi kasvamisesta.

Jaksossa käydään läpi farmaseuttien ja lääkärien yhteistyötä ja kuullaan, miten lääkisopinnot eroavat toisistaan Suomessa ja Tanskassa.

Keskustelussa kohtaavat pitkään apteekkialalla työskennelleiden farmaseuttien näkemykset sekä lääkisopiskelijoiden näkökulmat lääkärin työstä ja apteekkien osallisuudesta asiakkaan hoitopolulla

1. jakso: Apteekin asiantuntijana verkossa

Jaksossa keskustellaan Apteekkariliiton brand managerin Elina Aaltosen kanssa siitä, kuinka apteekki voisi tuoda ammatillista osaamista esille sosiaalisessa mediassa.

Apteekkeja sitoo lääkelaki ja eettiset ohjeet, mutta kun rajoitteet ovat tiedossa, voi sosiaalisen median sisältöjä tehdä mielikuvituksellisilla tavoilla ilahduttaen asiakkaita ja elävöittäen arjen tekemistä apteekissa. Entä mitä apteekki voi oppia suksikauppiaalta?

Vanhempia, ensimmäisen tuotantokauden jaksoja voit kuunnella täällä.