Apteekkipalvelut digitalisoituvat nyt kovaa vauhtia, ja verkkoapteekkien lisäksi apteekkiasiointi hoituu yhä useammin erilaisten digisovellusten avulla. Kuva: Ingimage
Artikkeli

Apteekki kulkee yhä useammin taskussa – palvelut digitalisoituvat nyt kovaa vauhtia

21.06.2021 | 08:22

Teksti : Hanna Hyvärinen

Verkkoapteekkien lisäksi apteekkiasiointi hoituu yhä useammin erilaisten digisovellusten avulla. Apteekki ei kuitenkaan ole mikä tahansa verkkokauppa. Sujuvan asioinnin lisäksi kehityksessä tulee varmistaa, että lääkkeitä osataan jatkossakin käyttää oikein ja turvallisesti. 

Verkkoasiointi on arkipäivää jo monilla elämänalueilla, ja koronapandemia on vauhdittanut verkko-ostamista entisestään. Tämä näkyy myös apteekkiasioinnissa. Apteekkipalvelut digitalisoituvat nyt kovaa vauhtia, ja verkkoapteekkien lisäksi apteekkiasiointi hoituu yhä useammin erilaisten digisovellusten avulla. 

Apteekki ei kuitenkaan ole mikä tahansa verkkokauppa. Apteekin digipalveluiden kehittämisessä täytyy huomioida paitsi ostamisen helppous, myös henkilökohtainen lääkeneuvonta. 

– Verkkokauppa on helppo avata. Mutta miten apteekeissa tapahtuva henkilökohtainen kohtaaminen ja neuvonta siirretään verkkoon? Se on se haaste, summaa Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Charlotta Sandler

Verkkoapteekki voisi muistuttaa lääkkeiden tilaamisesta

Apteekkien isoin asiakasryhmä ovat ikääntyneet ihmiset, joilla on käytössään useita lääkkeitä. 

– Heidän lääkehoidon kokonaisuuden hallinta on ensisijaisen tärkeää. Lisäksi muutkin asiakkaat useimmiten hyötyvät apteekin neuvoista, vaikka eivät niitä itse aina tunnista tarvitsevansa, Sandler sanoo. 

Sandlerin mukaan apteekkien verkkopalveluiden kehittämisessä tulisikin tähdätä samanaikaisesti sekä asioinnin keventämiseen että syventämiseen. 

– Verkkoapteekki voisi olla kumppani, joka esimerkiksi muistuttaa, kun lääkkeet ovat loppumassa ja niitä täytyy tilata lisää. 

Apteekista voisi myös tulla kutsu konsultaatioon vaikkapa vuosittain tai kun lääkitykseen tulee muutoksia. Kun lääkitys olisi käyty läpi ja asiakas tietäisi, miten saa apua lääkehoidon kysymyksiin, asiakas voisi tilata lääkkeet verkosta ilman erillistä kontaktia. 

Puolesta asiointi tulee verkkoon

Etenkin pandemian aikana verkkoapteekkiin on kaivattu puolesta asiointia, ja se onkin tulossa pian mahdolliseksi. Näin esimerkiksi ikääntyneille vanhemmille voi tilata lääkkeet heille suoraan kotiin. 

Sandlerin mukaan hienoa olisi, jos myös annosjakelutilaukset saataisiin hoitumaan verkossa. Tämä helpottaisi esimerkiksi omaishoitajien elämää. 

– Omaishoitajien voi olla vaikeaa löytää sopivaa ajankohtaa apteekkiasioinnille, joten heidän arkeaan helpottaisi, jos lääkkeet voisi tilata suoraan kotiin. 

Mitä lähempää, sen parempi

Neuvonnan ohella toinen apteekin verkkokaupan erityiskysymys on logistiikka. Lääkkeet vaativat lämpötilakontrolloituja olosuhteita, joten niitä ei voi kuljetella miten sattuu tai makuuttaa missä tahansa logistiikkakeskuksissa. 

– Turvallisinta ja ekologisinta on, että lääke kulkee lähimmästä apteekista suoraan asiakkaalle. Tällä ehkäistään myös lääkkeiden joutuminen vääriin käsiin tai lääkeväärennösten eksyminen toimitusketjuihin. 

Säännöstelyä tarvitaan myös siihen, mitä lääkettä ja kuinka paljon verkosta voi ostaa. Tämä ehkäisee väärinkäyttöä. 

Keskiössä turvallinen lääkehoito

Parhaimmillaan digikehitys tukee Sandlerin mukaan turvallista lääkehoitoa ja lääkehoitoon sitoutumista. 

– Se edellyttää, että asiakas luottaa lääkkeen toimittajaan eli apteekkiin ja apteekki puolestaan auttaa lääkkeen käyttäjää oikea-aikaisesti juuri silloin, kun on tarve. 

Digitaalisten ratkaisujen avulla voisi esimerkiksi tarkistaa, mitä tehdä, jos aamulääke jäi ottamatta: Voiko sen ottaa illalla vai tulisiko odottaa seuraavan aamun lääkeannosta. 

– Tavoite on, että ihmiset käyttäisivät lääkkeitään oikein ja turvallisesti. Silloin ei riitä, että lääkkeiden hankinta tehdään helpoksi, vaan mukana täytyy olla myös huolenpito. Tehdään ostaminen helpoksi niille, jotka pärjäävät kevyellä neuvonnalla, mutta pidetään keskiössä heidät, jotka tarvitsevat apua kaikkein eniten.

 

Apteekkien digipalvelut 

Treet 

Mikä: Apteekkiasioinnin sovellus, joka on kehitetty ennen kaikkea lääkehoidon näkökulmasta. Sovelluksen avulla voi asioida Avainapteekki-ryhmittymän apteekeissa. 

Ominaisuudet: Sovelluksella voi ostaa ja tilata resepti- ja itsehoitolääkkeitä. Ominaisuuksiin lukeutuvat muun muassa automaattisesti päivittyvä lääkelista, sovelluksen kautta tapahtuva lääkeneuvonta sekä kotiinkuljetus. Sovelluksella tilatut lääkkeet saa kotiin tunneissa. Sovelluksesta voi tarkistaa myös lääkkeiden sopivuuden raskaus- ja imetysaikana. Lisäksi se kertoo siitepölyennusteen käyttäjän sijainnin perusteella. 

Tulossa on muun muassa yksilöllinen lääkehoidon tuki, mahdollisuus reseptin uusimiseen sekä mahdollisuus tilata lääkkeet noutolokerikkoon. 

Kenelle: Avainapteekeille ja niiden asiakkaille. 

Ylläpitäjä: ApoDigi Oy 

Käyttäjiä tällä hetkellä: Palvelu on käytössä noin 70 apteekissa. Sovellusta käyttäviä apteekkien asiakkaita on arviolta joitakin kymmeniä tuhansia. 

Treet-sovelluksen avulla voi asioida Avainapteekki-ryhmittymän apteekeissa.

Remomedi videoapteekki

Mikä: Video- ja mobiilisovellus, jonka avulla voi asioida apteekissa etänä joko videon tai puhelimen välityksellä. Sovellus toimii apteekissa selaimella ja asiakkaalla mobiililaiteella. 

Ominaisuudet: Sovelluksella voi ottaa video- tai puhelinyhteyden palvelussa mukana olevaan apteekkiin lääkkeiden ja muiden tuotteiden tilaamiseksi. Samalla saa tarvittaessa neuvontaa. Sovelluksen käyttö vaatii vahvaa tunnistautumista. 

Sovellukseen voi tallentaa myös maksukorttitiedot, jolloin maksaminenkin onnistuu asioinnin yhteydessä. Lääkkeet voi noutaa apteekista tai noutolokerikosta tai ne voidaan toimittaa kotiin. 

Sovelluksen avulla voi jättää myös yhteydenottopyynnön apteekkiin. 

Sovellus lanseerataan tänä kesänä myös Norjassa ja myöhemmin tänä vuonna Tanskassa sekä mahdollisesti Ruotsissa. 

Kenelle: Kenelle tahansa etäasiointiin. Sopii myös iäkkäämmille, sillä sovellus on helppo käyttää, ja lääkeneuvonta onnistuu asioinnin yhteydessä. 

Ylläpitäjä: Remomedi Oy 

Käyttäjiä tällä hetkellä: Videoapteekki on tällä hetkellä käytössä noin 60 apteekissa eri puolilla Suomea. Sovellusta on ladattu noin 5000 kertaa.

 

Mobiiliresepti

Mikä: Apteekkien MAXX-järjestelmiin yhteensopiva mobiilisovellus, jolla voi lähettää reseptin lähimpään apteekkiin lääkkeen tilaamiseksi. 

Ominaisuudet: Sovelluksen avulla voi lähettää reseptitiedon apteekkiin lääkkeen tilaamiseksi. Sovellus listaa paikannustietojen avulla lähimmät apteekit, joihin reseptin voi lähettää. Sovellusta voi käyttää esimerkiksi harvinaisemman lääkkeen varaamiseen tai tilaamiseen apteekista, jolloin lääke varmasti on saatavilla, kun sitä menee hakemaan. Lääkkeen voi tilata myös kotiin niistä apteekeista, joilla on verkkopalvelu. 

Sovelluksen kehityksessä odotetaan seuraavaksi kansallista lääkityslistaa ja mahdollisuutta tuoda reseptitietoja Kelan Reseptikeskuksesta. 

Kenelle: Sovellus sopii kenelle tahansa, ja erityisesti heille, joilla on käytössään reseptilääkkeitä, joita ei aina välttämättä ole apteekin varastossa. 

Ylläpitäjä: Receptum Oy 

Käyttäjiä tällä hetkellä: Palvelulla on hiukan alle 100 käyttäjää kuukaudessa. 

UPharma-sovellus auttaa jakamaan oikeat lääkkeet dosettiin ja muistuttaa lääkkeiden ottamisesta. Sovelluksessa toimii myös sähköinen rokotekortti.

UPharma App

Mikä: Lääkitystietojen hallinnan sovellus. Sovelluksessa kulkevat mukana lääke-, rokotus- ja muut terveystiedot. 

Ominaisuudet: Sovellus auttaa jakamaan oikeat lääkkeet dosettiin ja muistuttaa lääkkeiden ottamisesta. Sovelluksessa toimii myös sähköinen rokotekortti. Sovelluksesta on olemassa maksuton ja maksullinen versio. Esimerkiksi lääkemuistutus ja lääkityshistoria vaativat maksullisen version. Sovellus toimii 11 kielellä. 

Tuoteperheeseen on tulossa uusi sovellus, joka on suunnattu lemmikinomistajille. Sen avulla voi hallita esimerkiksi lemmikin rokotuksia ja madotuksia. 

Kenelle: Ennen muuta omaishoitajille, mutta myös kenelle tahansa lääkkeiden käyttäjälle. 

Ylläpitäjä: UPharma Care Oy 

Käyttäjiä tällä hetkellä: Sovellusta on ladattu noin 2 000 kertaa.

 

eAPTEEKKI

Mikä: Apteekkariliiton kehittämä verkkoapteekkialusta. eApteekki-verkkopalvelun kautta asiakkaitaan palvelee yli 130 apteekkia. 

Ominaisuudet: Resepti- ja itsehoitolääkkeiden sekä ei-lääkkeellisten itsehoitotuotteiden verkkokauppa. Tuotteet voi tilata kotiin, pakettiautomaattiin tai noudettavaksi apteekista. Maksuvälineeksi käyvät useimmat pankki- ja luottokortit, verkkopankit sekä esimerkiksi MobilePay. Asioinnin yhteydessä voi pyytää lääkeneuvontaa puhelimitse tai chat-palvelussa. 

Palvelu on integroitu apteekkijärjestelmiin, Apteekkariliiton verkkotuotetietokantaan sekä suomi.fi-tunnistautumiseen. 

Pian verkossa onnistuu myös puolesta-asiointi.  

Kenelle: Verkkopalvelua voivat käyttää kaikki apteekkien asiakkaat. Apteekit voivat ottaa alustan käyttöön, mikäli ne ovat Apteekkariliiton jäseniä. 

Ylläpitäjä: Apteekkariliiton kumppanina Crasman Oy. 

Käyttäjiä tällä hetkellä: eAPTEEKKI-verkkopalvelussa apteekkien asiakkaita palvelee tällä hetkellä yli sata apteekkia. Palvelua tarjoavien apteekkien määrä kasvaa jatkuvasti.

 

Vilkas Verkkoapteekki

Mikä: Verkkoapteekkialusta ja pilvipalvelu, joka on kehitetty Vilkas Groupin ja apteekkien yhteistyönä. Palvelun kivijalkana on Vilkkaan geneerinen verkkokauppa, jota on kehitetty apteekkien erityistarpeisiin. 

Ominaisuudet: Resepti- ja itsehoitolääkkeiden sekä ei-lääkkeellisten itsehoitotuotteiden verkkokauppa. Mahdollisuus pyytää lääkeneuvontaa. Integraatiot apteekkijärjestelmiin, eri tuotetietokantoihin sekä suomi.fi-tunnistautumiseen. Apteekkikäyttäjälle erilaisia työkaluja ja toiminnallisuuksia muun muassa hakukoneoptimointiin. 

Tärkeimpiä kehityskohteita ovat tuotetietokantojen käytettävyyden ja tiedonsaannin parantaminen sekä reseptiasioinnin sujuvoittaminen. 

Kenelle: Vilkas verkkoapteekki on suunnattu ennen kaikkea apteekeille, jotka haluavat kehittää verkkokauppatoimintaansa itse aktiivisesti ja kunnianhimoisesti. Palvelu tarjoaa ikään kuin avoimen kasvupolun, jota apteekki voi käyttää toiveidensa mukaan. Verkkopalvelua voivat käyttää kaikki apteekkien asiakkaat. 

Ylläpitäjä: Vilkas Group Oy 

Käyttäjiä tällä hetkellä: Palvelua käyttää tällä hetkellä 20 apteekkia. Palvelussa tehdään noin 12 miljoonaa vierailua vuodessa. 

Lääkehaku on asiakkaille, lääkäreille ja apteekeille suunnattu palvelu, josta voi tarkistaa, onko tarvittavaa lääkettä lähimmässä apteekissa välittömästi saatavilla ja jos ei ole, mistä sitä saisi. Kuva: Taru Vanhala

Lääkehaku ja Apteekkihaku

Mikä: Lääkehaku on asiakkaille, lääkäreille ja apteekeille suunnattu palvelu, josta voi tarkistaa, onko tarvittavaa lääkettä lähimmässä apteekissa välittömästi saatavilla ja jos ei ole, mistä sitä saisi. Apteekkihausta voi etsiä apteekkia tai verkkoapteekkia oman sijainnin, palveluntarpeen, apteekin nimen, osoitteen, kaupungin tai kunnan perusteella. 

Ominaisuudet: Lääkehaku-palvelussa voi hakea lääkettä sen nimellä tai vnr-numerolla. Palvelu kertoo lääkkeen saatavuustiedot ja apteekit, joissa lääkettä on saatavilla heti sekä lääkkeen hintatiedot ennen ja jälkeen Kela-korvauksen. 

Apteekkihausta voi hakea apteekkia erilaisilla ehdoilla ja palvelu listaa hakuehtoihin sopivat apteekit.  Palvelu näyttää apteekin sijainnin kartalla sekä apteekin tarjoamat palvelut. 

Kenelle: Lääkehakua ja Apteekkihakua voi käyttää kuka tahansa. Lääkärit ja apteekit voivat hyödyntää Lääkehakua esimerkiksi saatavuushäiriötilanteissa varmistaakseen, onko kyseistä lääkettä saatavilla ja jos on, niin mistä. 

Ylläpitäjä: Suomen Apteekkariliitto 

Käyttäjiä tällä hetkellä: Lääkehaulla on noin 50000 käyttäjää kuukaudessa.

 

EasyMedi

Mikä: Apteekkien ja suurtilausasiakkaiden välinen lääketilaus- ja viestintäjärjestelmä verkossa. 

Ominaisuudet: Esimerkiksi hoivapalveluyksiköt voivat tilata järjestelmän kautta asiakkaidensa lääkkeitä apteekeista. Samalla hoituu tarvittava viestinvaihto ja tiedottaminen. Järjestelmän kautta voi lähettää erilaisia liitteitä, ja esimerkiksi lääkelistat voi liittää annosjakeluilmoituksiin. 

Lähitulevaisuudessa viilataan muun muassa yksityisasiakkaiden asiointipolkua entistä sujuvammaksi. 

Kenelle: Palvelu on suunniteltu lähtökohtaisesti apteekkien ja suurtilausasiakkaiden välisten tilausten tekemiseen, mutta sitä voivat käyttää myös yksittäiset ihmiset, joilla on tarve tilata esimerkiksi harvinaisia lääkkeitä. 

Ylläpitäjä: Pharmadata Oy 

Käyttäjiä tällä hetkellä: Järjestelmää käyttää tällä hetkellä 330 apteekkia ja noin 4500 tilaajayksikköä. 

Lähitulevaisuudessa viilataan muun muassa yksityisasiakkaiden asiointipolkua entistä sujuvammaksi.