Uutinen

Valeapteekki soittelee jälleen

05.12.2018 | 14:08

Teksti : INKERI MERILUOTO

Apteekkarilehden tietojen mukaan yritys käyttää puhelinmyynnissään apteekki-sanaa kuluttaja-asiamiehen kieltämällä tavalla.

Apteekkarilehden tietojen mukaan Suomen Apteekki -niminen puhelinmyyntiyritys rikkoo kuluttaja-asiamiehen sille asettamaa kieltoa.

Kuluttaja-asiamies kielsi vuosi sitten yritystä käyttämästä itsestään ilmaisua Suomen Apteekki, Suomen Apteekkiyhtiöt tai muuta sanan ”apteekki” sisältävää ilmaisua, ellei markkinointipuhelussa kerrota yksiselitteisen selvästi, että kysymys ei ole apteekkiluvan saaneen yrityksen markkinoinnista.

Kiellon tehosteeksi on määrätty 100 000 euron uhkasakko.

Kuluttaja-asiamiehelle on joulukuun alkuun mennessä tullut yli 70 yhteydenottoa Suomen Apteekin toiminnasta.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) lakimiehen Kristiina Vainion mukaan muutamat kuluttajat ovat ihmetelleet apteekki-sanan käyttöä markkinoinnissa, mutta KKV:llä ei toistaiseksi ole syytä lähteä selvittämään kiellon rikkomista nykyistä tarkemmin.

Tuore tapaus Vantaalla

Vantaalainen Sirpa Suominen sai markkinointipuhelun Suomen Apteekista marraskuun lopulla eikä puhelussa tullut esiin, että kyse ei ole apteekkiluvan saaneesta toimijasta.

– Nainen kauppasi B12-vitamiineja. Hän nimenomaan sanoi soittavansa Suomen Apteekista, eikä kertonut mitään, ettei yrityksellä ole apteekkilupaa, Suominen kertoo.

Suominen oletti alussa puhelun tulevan jostain lähiapteekista. Näin on käynyt lukuisille muille yrityksen markkinointipuheluita saaneille.

Puhelun taustalta kuuluva meteli sai kuitenkin Suomisen epäilemään. Myyjän kertoessa B12-vitamiinin tärkeydestä Suominen googlasi yrityksen tietoja ja löysi tiedon muun muassa yritykselle markkinaoikeudessa määrätystä uhkasakosta.

– Kun kieltäydyin ostamasta vitamiineja, myyjä alkoi kysellä syitä ja alkoi myös kertoa, kuinka lääkärit suosittelevat nykyisin ottamaan B12-vitamiinia, kuinka tärkeää se on elimistölle, hyvinvoinnille ja mihin kaikkeen se vaikuttaa positiivisesti.

Suominen kieltäytyi tilaamasta mitään ja kertoi, mitä tietoja oli yrityksestä juuri netistä löytänyt. Puhelu loppui pian sen jälkeen.

– Puhelinmyyjä närkästyi, meni hiljaiseksi ja ääni oli hyvin pidätetyn kiukkuinen, kun hän vastasi minulle "Hyvää päivän jatkoa".

Puhelinmyyntiä on vaikea valvoa

Puhelinmyyntiä on vaikea valvoa ilman kuluttajilta saatavaa tietoa. KKV:n lakimies Kristiina Vainio ei voi kommentoida yksittäistä tapausta, josta ei ole tehty heille ilmoitusta.

Hän muistuttaa, että kuluttajien tulisi aina olla yhteydessä kuluttajaviranomaisiin, jos he kokevat markkinoinnnin rikkovan kuluttajansuojaa.

– Puhelinmyyntiä emme voi valvoa niin kuin esimerkiksi lehtimainontaa. Jos kuluttajat eivät kerro meille kokemuksistaan, me emme voi tietää asiasta.

Jos KKV:llä lähtisi selvittämäään, rikkooko Suomen Apteekki sille asetettua kieltoa, KKV kuulisi ensin yritystä ja pyytäisi todennäköisesti puhelinnauhoitteita kuunneltavaksi.

Ilmoitukset ovat vähentyneet

Vainio pitää Suomen Apteekista tehtyjen ilmoitusten määrää kuitenkin kohtuullisena ja kertoo ilmoitustiheyden olevan laskusuunnassa.

– Osittain ilmoituksissa on kyse tyypillisistä puhelinmyynnin ongelmista, kuten siitä, onko tilausta syntynyt vai ei, Vainio kuvailee.

Harhaanjohtavasta tai muuten asiattomasta puhelinmarkkinoinnista voi tehdä sähköisen ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle  tai puhelimitse 029 505 3050.

Lue aiheesta lisää:

Suomen Apteekki jatkaa puhelinmyyntiään

Kuluttaja-asiamies määräsi kiellon Suomen Apteekkille harhaanjohvasta puhelinmarkkinoinnista

Viranomaisselvitykset käynnissä - puhelinmyyntifirmaa luullaan apteekiksi