Uutinen

Palvelut yleistyvät Euroopan apteekeissa

27.05.2016 | 11:00

Teksti : INKERI HALONEN

Suomessa vieraillut PGEU:n pääsihteeri Jūratė Švarcaitė uskoo, että muutaman vuoden kuluttua apteekista tarjottavat terveyspalvelut ovat tunnustettu ja merkittävä osa eurooppalaista terveydenhuoltoa.

Erilaiset lääkehoidon toteutumista ja terveyden edistämistä tukevat palvelut yleistyvät pikku hiljaa eurooppalaisissa apteekeissa.

Euroopan apteekkijärjestön PGEU:n mukaan yleisimmät palvelut ovat yöpäivystys, lääkejätteen keräys ja verenpaineen mittaukset. Näitä palveluita on yli 20 PGEU:n jäsenjärjestöjen edustaman maan apteekeissa.

Lähes yhtä yleisiä ovat tupakoinnin lopettamiseen, painon-, verensokerin ja diabeteksen omahoidon tukemiseen tarkoitetut palvelut sekä kolesterolin mittaukset.

Monissa maissa apteekit tarjoavat myös lääkehoidon arviointeja, uuden lääkehoidon aloittamisen tukipalveluita, erilaisia astmanhoidon tukipalveluita ja rokotuksia.

Suomessa vieraillut PGEU:n pääsihteeri Jūratė Švarcaitė sanookin, että ala on siirtymässä lääkkeiden toimittamisesta lääkehuollon ja terveyttä tukevien palveluiden tarjontaan.

PGEU uskoo, että muutaman vuoden kuluttua nämä palvelut ovat tunnustettu ja merkittävä osa eurooppalaista terveydenhuoltoa.

– Alamme on historian saatossa kokenut muutaman ison mullistuksen, ja tämä on niistä yksi.

Ensimmäinen iso muutos oli Švarcaitėn mukaan lääkkeenvalmistuksen vähentyminen apteekeissa ja siirtyminen teollisesti valmistettujen lääkkeiden toimittamiseen.

Toinen iso, ja osittain pelättykin, muutos oli tietokoneiden tulo apteekkeihin – nyt digitalisaatio e-resepteineen on etenkin Suomen apteekeissa jo arkipäivää ja kehittyy jatkuvasti.

Digitalisaatio vauhdittaa osaltaan myös kolmatta isoa murrosta, apteekkien siirtymistä tuotteiden sijaan palveluiden tarjoajaksi.

– Apteekit palvelevat joka päivä 46 miljoonaa eurooppalaista. Tätä kontaktimäärää voidaan hyödyntää terveyden edistämisessä hyvin.

Muutos herättää kuitenkin aina myös vastustusta. PGEU toteaakin vuosikatsauksessaan, että kehityksen edistämiseksi on tärkeää vakuuttaa muut terveydenhuollon toimijat ja asiakkaat palveluiden hyödyllisyydestä.