Uutinen

Oriolalla vielä paljon korjattavaa – apteekeissa menee pari tuntia päivässä laskutusten selvittelyyn

22.12.2017 | 10:30

Teksti : INKERI HALONEN

Apteekeissa joudutaan tulostamaan kymmeniä listoja päivittäin, koska Oriola halusi päästä eroon paperista.

Apteekeissa tehdään edelleen valtavasti ylimääräistä työtä Oriolan laskutus- ja toimituslistojen ongelmien vuoksi.

Helsingin Lauttasaaren apteekin proviisori Vesa Kujala arvioi, että heidän apteekissaan yksi ihminen käyttää päivittäin pari tuntia työaikaa laskutuksen ja toimituslistojen selvittelyyn.

- Oriolan syksyiset epäselvyydet ovat aiheuttaneet valtavasti töitä. Meille tulee useita laskuja päivässä ja joskus saattaa tulla lasku tuotteesta, joka saapui meille jo kaksi viikkoa sitten, hän sanoo.

Tilanne on samanlainen ympäri Suomen.

Oriola siirtyi syyskuussa uuteen toiminnanohjausjärjestelmään, ja vaihdos ajoi Suomen lääkejakelun ennennäkemättömiin vaikeuksiin.

Samalla Oriola luopui vanhasta käytännöstä, jossa lista toimitetuista tavaroista oli laatikon mukana.

- Aikaisemmin saimme lähetyslistat laatikoiden mukana, mutta nyt ne tulevat sähköpostilla ilman mitään kohdistusta eli ne on pakko printata, Kujala kertoo.

Aiemmin oli helppo heti tarkistaa, vastasiko listan sisältö laatikon sisältöä.

– Nyt tämä vei moninkertaisen työajan, koska listat ovat pirstaleisia, osa täynnä pelkkiä nollia, ne tulevat monena kappaleena tai monessa osassa eikä niitä voi mitenkään yhdistää niihin laatikoihin, joita saamme tukusta, Kujala kertoo.



Oriola: Yritämme saada listojen määrää vähennettyä

Oriolasta myönnetään, että järjestelmä ei toimi vielä kaikilta osin toivotusti ja sitä kehitetään koko ajan paremmaksi.

– Tarkoituksena ei ole, että lähetyslistoja tulee monta. Meillä on käynnissä kehitysprojekti, jonka tavoitteena on ratkaista tämä ja saada listojen määrä vähentymään, Oriolan viestintäjohtaja Tuula Lehto kertoo.

Lehdon mukaan tavoitteena on ollut kehittää asiakaspalvelua yhä digitaalisemmaksi ja tehdä siitä ekologisempaa, kun paperisia listoja ei enää printata laatikoiden mukaan.

Toistaiseksi tavoite ei ole onnistunut, päinvastoin – käsin tehtävän työn määrä on kasvanut apteekeissa huimasti ja paperiakin on printattu ennätysmäärä.

Asiakaspalvelun tason apteekit katsovat romahtaneen.

Myös alv-raporttien kanssa on merkittäviä vaikeuksia, ja Oriola on niistä tietoinen.

- ALV-raporttien julkaisussa oli aiemmin häiriö, mutta olemme saaneet sen nyt korjattua ja raportit julkaistua, Lehto kertoo.

Oriola on saanut asiasta apteekeilta runsaasti palautetta. Lehto sanoo, että se otetaan jatkokehittelyissä huomioon.

- Asiakaspalaute ohjaa toimintamme kehittämistä, ja lähetyslistojen jatkokehityksen suuntaviivat perustuvat asiakkailta saamaamme palautteeseen, hän toteaa.

Kylmäkuljetuksissa on ollut ongelmia

Oriolalla on ollut viime päivinä ongelmia myös kylmäkuljetusten, kuten insuliinien, kanssa joulun tilausruuhkan takia.

Esimerkiksi Lauttasaaren apteekki ei saanut eilen lainkaan kylmätuotteita, vaikka oli niitä tilannut. 

Proviisori Vesa Kujalaa tilanne huolettaa. 

- Nämä pyhät kyllä huolettavat aika lailla, että miten saadaan lääketoimituksen toimimaan. Toivotaan parasta, mutta pelätään pahinta, hän sanoo.

Ongelmia oli  myös itsenäisyyspäivänä, jolloin Oriolan toimitusvarmuus laski selvästi, vaikka tilauksia toimitettiin apteekkeihin ennätysmäärä.