Uutinen

Oriola vei vihreän ristin ruokakauppaan

07.07.2015 | 13:21

Teksti : ERKKI KOSTIAINEN

Apteekkariliitto paheksuu vihreän ristin käyttöä päivittäistavarakaupan tuotteissa.

Oriola on laajentanut päivittäistavarakaupoissa myytävää Reformi-tuotesarjaansa Reformicare-haavanhoitotuotteilla ja ottanut niiden pakkauksissa käyttöön vihreä risti -tunnuksen. Tuotteet eivät ole lainkaan apteekkimyynnissä.

Vihreä risti on Euroopassa yleisesti käytetty apteekin tunnus. Se on käytössä myös Suomessa Apteekkariliiton jäsenapteekkien tunnuksena, jossa siihen on liitetty Apteekkariliiton käärmemalja-merkki.

Oriolan toimitusjohtaja Kimmo Virtasen mukaan kyse on yksittäisestä tuotelanseerauksesta, johon aloite tuli päivittäistavarakaupalta. Touko-kesäkuussa kauppoihin tulleeseen tuotesarjaan ei Virtasen mukaan ole suunnitteilla lisää tuotteita.

– Reformicare-haavanhoitotuotteet liittyvät terveydenhuoltoon ja vihreän ristin käyttö liittyy tähän yhteyteen. Tarkistimme ennen tuotteiden suunnittelua käytön laillisuuden eikä laillista estettä käytölle tullut esiin. Vihreää ristiä käytetään hyvinkin yleisesti myös apteekkien ulkopuolella kuvaamaan erilaisia terveydenhuollon tuotteita ja toimijoita. Tarkoituksenamme ei ole missään nimessä loukata apteekkibrändiä.

Apteekkariliitossa asiasta ollaan toista mieltä. Liiton mielestä vihreä risti on vakiintunut Suomessakin apteekin tunnukseksi.

– Vihreä risti mielletään apteekin tunnukseksi ja osaksi terveydenhuoltoa. Päivittäistavarakaupan ja apteekin erottaa juuri se, että apteekki on osa terveydenhuoltoa, jossa asiakasta palvelevat koulutetut terveydenhuollon ammattilaiset. Koemme, että Oriola pyrkii kyseenalaisella tavalla hyötymään tekemästämme työstä ja samalla luo mielikuvaa apteekkituotteista päivittäistavarakaupan myynnissä, Apteekkariliiton puheenjohtaja Marja Ritala sanoo.

Vihreä risti –tunnus, jonka keskellä on käärmemaljamerkki, on Suomen Apteekkariliiton rekisteröimä tavaramerkki. Se on ollut käytössä liiton jäsenapteekkitunnuksena jo kymmenkunta vuotta. Vuonna 2010 käynnistyneellä brändityöllä merkin tunnettuutta on vahvistettu entisestään.

– Vihreä risti on toki kansainvälinen tunnus, jota kukaan ei omista, mutta tässä tapauksessa on kyse ennemminkin hyvistä tavoista ja moraalista, Ritala toteaa.