Suomalainen luottaa eniten palomieheen ja apteekkityöntekijään. Lue lisää »

Tämä uutissivusto hiljenee pariksi viikoksi. Tuoreita uutisia tarjolla jälleen elokuun ... Lue lisää »

Apteekkien farmaseuttinen henkilökunta puuttuu päivittäin asiakkaiden virheellisiin val... Lue lisää »

Mahdollisesti jopa kaksi miljardia ihmistä eli noin kolmannes koko ihmiskunnasta on yli... Lue lisää »

Tasavallan presidentti on nimittänyt kansanedustaja Annika Saarikon (kesk.) perhe- ja p... Lue lisää »

Hoitotyöhön helpotusta – lääketilaukset kulkevat apteekkiin yölläkin

Digitalisaatio   15.05.2017 09:30  ERJA ELO EIJA HILTUNEN

EIJA HILTUNEN, Ilomantsin apteekissa farmaseutti Iiro Jäppinen ja kotihoidon hoitaja Reima Leinonen.

Kotihoidon hoitaja Reima Leinonen haki lääkkeet farmaseutti Iiro Jäppiseltä.

Uuden digitaalisen tilauspalvelun ansiosta Ilomantsin apteekki vastaanottaa hoivakodeilta lääketilauksia jopa keskellä yötä.

Hoivakodit ja kotihoito ovat apteekeille tärkeitä asiakkaita ja kumppaneita, mutta toisinaan hoitajien hajanaiset lääketilaukset aiheuttavat apteekeissa ylimääräistä työtä.

Tavallista on, että saman yksikön hoitajat tekevät toisistaan tietämättä päällekkäisiä tilauksia.

Selvittelyä vaativia väärinymmärryksiä tulee myös silloin, kun sähköpostissa tai ruutupaperilla tehdyissä tilauksissa on kirjoitusvirheitä lääkkeiden nimissä tai annostuksissa.

Ilomantsin apteekissa nämä ongelmat alkoivat väistyä vuosi sitten, kun käyttöön otettiin EasyMedi-palvelu. Se helpottaa tilausten hallintaa, vähentää virheitä ja nopeuttaa työtä.

Aiemmin yksi apteekin puhelinlinjoista oli joka aamu pahimpaan ruuhka-aikaan varattuna hoitajien soittojen vuoksi.

– Nyt kun suurin osa tilauksista tehdään sähköisesti, soittelu on vähentynyt selvästi, ja näin henkilökuntaa vapautuu ruuhkaiseen asiakaspalveluun, kertoo apteekkari Ahri Hirvonen.

Tilaukset asiakkaan luota kännykällä

Ilomantsin apteekin asiakkaana olevista 13:sta hoitokodista 11 on ottanut digitaalisen palvelun käyttöön, loput kaksi pohtivat vielä käytännön toteutusta. Myös kotihoidon hoitajat käyttävät EasyMediä.

Apteekkari Hirvosen mukaan hoitajat ja apteekin väki vaikuttavat hyvin tyytyväisiltä.

– Järjestelmää on helppo käyttää, tilauksia voi tehdä mihin vuorokauden aikaan tahansa ja hoitajat voivat tarkistaa, onko joku toinen työntekijä jo tehnyt tilauksen. Apteekin päässä tilauksia voi purkaa silloin, kun on rauhallisempi hetki, mikä voi helpottaa työvuorojen suunnittelua, Hirvonen sanoo.

Tilauspalvelu mahdollistaa myös chatin apteekin ja hoitajien välillä, mutta ainakaan Ilomantsin apteekissa keskustelua ei käydä reaaliaikaisesti.

Chatin kautta esimerkiksi tieto lääkitysmuutoksista kulkee helposti perille ja se myös säilyy yhteisessä sähköisessä arkistossa.

EasyMedi toimii millä tahansa laitteella, jolla pääsee internetiin. Esimerkiksi kotihoidon työntekijä voi tehdä lääketilauksen kännykällään asiakaskäynnin yhteydessä.

Kirjoitusvirheiltä ja muilta sekaannuksilta vältytään, koska tilausjärjestelmään kirjautunut hoitaja klikkaa haluamansa tuotteet Apteekkariliiton tuotetiedostosta.

Potilaat, lääkkeet ja tilaukset jäävät järjestelmän muistiin, jolloin myös vanhojen tilausten selaaminen on helppoa. Tämä parantaa myös potilasturvallisuutta.

EasyMedi on käytössä yli sadassa apteekkitoimipisteessä. Palvelun käyttäjinä on kunnallisia toimijoita, hoitoyksiköitä, kotisairaanhoidon yksiköitä, yksityisiä hoitokoteja, asumispalveluyksiköitä ja yksityissairaaloita ympäri Suomen. EasyMedi on osa Pharmadatan palvelutarjontaa.

Receptumilla lähes vastaava palvelu

Vastaavan kaltaista viestintä- ja tilauskanavaa tarjoaa myös Receptum, jonka tuote on käytössä jo lähes sadassa apteekissa.

Toimitusjohtaja Juha Antila kertoo, että järjestelmien erona on se, että Receptumilla kyse ei ole erillisestä järjestelmästä, vaan viestintä- ja tilauskanava on integroitu suoraan Maxx-apteekkijärjestelmään.

Hoitokodit ja kotihoidon hoitajat voivat lähettää viestejä ja tehdä tilauksia millä tahansa laitteella, jolla pääsee
internetiin.

Viestintäkanavasta on hyötyä erityisesti annosjakelussa, jossa sillä on myös eniten käyttäjiä.

– Kun hoitokoti lähettää viestin tietyn asiakkaan lääkitysmuutoksista, tieto näkyy Maxxin kautta automaattisesti annosjakelun farmaseutilla, kun hän käsittelee asiakkaan annosjakelulääkitystä. Myös lääkityskortin muutokset päivittyvät automaattisesti hoitajien näkymään, Antila sanoo.

Arkisto


Tutkimus: Apteekin ammattilaiset luotetuimpia Suomessa
19.07.2017 12:05 ELINA AALTONEN

Luottamus   19.07.2017 12:05 ELINA AALTONEN


Apteekkari.fi uutiset jää kesätauolle
14.07.2017 13:55

14.07.2017 13:55


Tutkimus: Suomalaiset tekevät omin päin vääriä valintoja lääkeostoksilla
13.07.2017 09:45 ELINA AALTONEN

Lääkehoito   13.07.2017 09:45 ELINA AALTONEN


Kolmasosa ihmiskunnasta ylipainoisia tai lihavia
11.07.2017 10:35 UUTISPALVELU DUODECIM

painonhallinta   11.07.2017 10:35 UUTISPALVELU DUODECIM


Annika Saarikko aloitti perhe- ja peruspalveluministerinä
10.07.2017 15:25 ERJA ELO

Uusi hallitus   10.07.2017 15:25 ERJA ELO


Hallituksen lääkesäästöt purevat - alkuvuoden lääkemyynti pakkasella
07.07.2017 11:05 ERKKI KOSTIAINEN

Lääketalous   07.07.2017 11:05 ERKKI KOSTIAINEN


Suomi hakee Euroopan lääkevirastoa Helsinkiin
06.07.2017 15:40 ERJA ELO

Lääketeollisuus   06.07.2017 15:40 ERJA ELO


Valtaosa suomalaisista tukee hallituksen apteekkilinjauksia
06.07.2017 13:30

Apteekkijärjestelmä   06.07.2017 13:30


Fimean päätoimipaikka pysyy Kuopiossa – toiminta jatkuu myös Helsingissä ja Turussa
05.07.2017 13:50 ERJA ELO

Fimean alueellistaminen   05.07.2017 13:50 ERJA ELO


HS Vieraskynä: Apteekkien roolia voisi kasvattaa nykyisestä
05.07.2017 10:55 ERJA ELO

Apteekki palvelee   05.07.2017 10:55 ERJA ELO