Luottamusapteekkareiden verkosto auttaa ammatillisiin vaikeuksiin joutuneita apteekkare... Lue lisää »

Terveyskeskuslääkärit suhtautuvat apteekeissa annettavaan kausi-influenssarokotukseen y... Lue lisää »

Kevään perinteinen merkki, Apteekkaripäivät, on uudistanut nimensä ja paikkaakin on vai... Lue lisää »

Proviisori Anni Wartiainen sai harjoitella rokottamista Yhdysvalloissa, mutta Suomessa ... Lue lisää »

Myyntiluvan peruuttamispäätös astuu voimaan 24.4., jonka jälkeen valmistetta ei voida t... Lue lisää »

Hoitotyöhön helpotusta – lääketilaukset kulkevat apteekkiin yölläkin

Digitalisaatio   15.05.2017 09:30  ERJA ELO EIJA HILTUNEN

EIJA HILTUNEN, Ilomantsin apteekissa farmaseutti Iiro Jäppinen ja kotihoidon hoitaja Reima Leinonen.

Kotihoidon hoitaja Reima Leinonen haki lääkkeet farmaseutti Iiro Jäppiseltä.

Uuden digitaalisen tilauspalvelun ansiosta Ilomantsin apteekki vastaanottaa hoivakodeilta lääketilauksia jopa keskellä yötä.

Hoivakodit ja kotihoito ovat apteekeille tärkeitä asiakkaita ja kumppaneita, mutta toisinaan hoitajien hajanaiset lääketilaukset aiheuttavat apteekeissa ylimääräistä työtä.

Tavallista on, että saman yksikön hoitajat tekevät toisistaan tietämättä päällekkäisiä tilauksia.

Selvittelyä vaativia väärinymmärryksiä tulee myös silloin, kun sähköpostissa tai ruutupaperilla tehdyissä tilauksissa on kirjoitusvirheitä lääkkeiden nimissä tai annostuksissa.

Ilomantsin apteekissa nämä ongelmat alkoivat väistyä vuosi sitten, kun käyttöön otettiin EasyMedi-palvelu. Se helpottaa tilausten hallintaa, vähentää virheitä ja nopeuttaa työtä.

Aiemmin yksi apteekin puhelinlinjoista oli joka aamu pahimpaan ruuhka-aikaan varattuna hoitajien soittojen vuoksi.

– Nyt kun suurin osa tilauksista tehdään sähköisesti, soittelu on vähentynyt selvästi, ja näin henkilökuntaa vapautuu ruuhkaiseen asiakaspalveluun, kertoo apteekkari Ahri Hirvonen.

Tilaukset asiakkaan luota kännykällä

Ilomantsin apteekin asiakkaana olevista 13:sta hoitokodista 11 on ottanut digitaalisen palvelun käyttöön, loput kaksi pohtivat vielä käytännön toteutusta. Myös kotihoidon hoitajat käyttävät EasyMediä.

Apteekkari Hirvosen mukaan hoitajat ja apteekin väki vaikuttavat hyvin tyytyväisiltä.

– Järjestelmää on helppo käyttää, tilauksia voi tehdä mihin vuorokauden aikaan tahansa ja hoitajat voivat tarkistaa, onko joku toinen työntekijä jo tehnyt tilauksen. Apteekin päässä tilauksia voi purkaa silloin, kun on rauhallisempi hetki, mikä voi helpottaa työvuorojen suunnittelua, Hirvonen sanoo.

Tilauspalvelu mahdollistaa myös chatin apteekin ja hoitajien välillä, mutta ainakaan Ilomantsin apteekissa keskustelua ei käydä reaaliaikaisesti.

Chatin kautta esimerkiksi tieto lääkitysmuutoksista kulkee helposti perille ja se myös säilyy yhteisessä sähköisessä arkistossa.

EasyMedi toimii millä tahansa laitteella, jolla pääsee internetiin. Esimerkiksi kotihoidon työntekijä voi tehdä lääketilauksen kännykällään asiakaskäynnin yhteydessä.

Kirjoitusvirheiltä ja muilta sekaannuksilta vältytään, koska tilausjärjestelmään kirjautunut hoitaja klikkaa haluamansa tuotteet Apteekkariliiton tuotetiedostosta.

Potilaat, lääkkeet ja tilaukset jäävät järjestelmän muistiin, jolloin myös vanhojen tilausten selaaminen on helppoa. Tämä parantaa myös potilasturvallisuutta.

EasyMedi on käytössä yli sadassa apteekkitoimipisteessä. Palvelun käyttäjinä on kunnallisia toimijoita, hoitoyksiköitä, kotisairaanhoidon yksiköitä, yksityisiä hoitokoteja, asumispalveluyksiköitä ja yksityissairaaloita ympäri Suomen. EasyMedi on osa Pharmadatan palvelutarjontaa.

Receptumilla lähes vastaava palvelu

Vastaavan kaltaista viestintä- ja tilauskanavaa tarjoaa myös Receptum, jonka tuote on käytössä jo lähes sadassa apteekissa.

Toimitusjohtaja Juha Antila kertoo, että järjestelmien erona on se, että Receptumilla kyse ei ole erillisestä järjestelmästä, vaan viestintä- ja tilauskanava on integroitu suoraan Maxx-apteekkijärjestelmään.

Hoitokodit ja kotihoidon hoitajat voivat lähettää viestejä ja tehdä tilauksia millä tahansa laitteella, jolla pääsee
internetiin.

Viestintäkanavasta on hyötyä erityisesti annosjakelussa, jossa sillä on myös eniten käyttäjiä.

– Kun hoitokoti lähettää viestin tietyn asiakkaan lääkitysmuutoksista, tieto näkyy Maxxin kautta automaattisesti annosjakelun farmaseutilla, kun hän käsittelee asiakkaan annosjakelulääkitystä. Myös lääkityskortin muutokset päivittyvät automaattisesti hoitajien näkymään, Antila sanoo.

Arkisto


Luottamusapteekkarit tarjoavat tukea kollegoille
24.04.2018 13:29 ERJA ELO

   24.04.2018 13:29 ERJA ELO


Lääkärikysely kertoo: Lääkäreiltä tukea apteekkirokotuksille
24.04.2018 09:30 VIRPI EKHOLM

   24.04.2018 09:30 VIRPI EKHOLM


Ensimmäistä kertaa Messukeskuksessa - APTEEKKARI 2018 -tapahtuma alkaa torstaina!
23.04.2018 14:00 INKERI MERILUOTO

   23.04.2018 14:00 INKERI MERILUOTO


Milloin on Suomen vuoro? Apteekkirokotusten suosio kasvaa maailmalla
23.04.2018 10:00 INKERI MERILUOTO

   23.04.2018 10:00 INKERI MERILUOTO


Ruotsin sosiaaliministeri maan apteekkiuudistuksesta: "Meidän hallitus ei olisi tehnyt samaa päätöstä"
20.04.2018 10:00 INKERI MERILUOTO

   20.04.2018 10:00 INKERI MERILUOTO


Fimea: Panadol Extend -valmisteen myyntilupa peruutetaan väliaikaisesti
19.04.2018 13:43 ELINA AALTONEN

   19.04.2018 13:43 ELINA AALTONEN


KYSin sairaala-alueelle tulossa avoapteekki marraskuussa
16.04.2018 12:27 ERJA ELO

   16.04.2018 12:27 ERJA ELO


Lääkkeiden saanti Suomeen muiden armoilla
16.04.2018 10:40 ERJA ELO

   16.04.2018 10:40 ERJA ELO


Vaikuta Apteekkarilehden tulevaisuuteen – vastaa lukijatutkimukseen!
13.04.2018 11:20 INKERI MERILUOTO

   13.04.2018 11:20 INKERI MERILUOTO


Lääkäreiltä vahva tuki ammattiapteekeille
12.04.2018 13:06 VIRPI EKHOLM

   12.04.2018 13:06 VIRPI EKHOLM