Sen sijaan pakkauksen nimilipussa on poikkeamia teknisissä yksityiskohdissa. Lue lisää »

Lääkärit kirjoittivat viime vuonna lähes 32 miljoonaa reseptiä ja apteekit tekivät yli ... Lue lisää »

Fimea edellyttää lääketukkua korjaamaan tarkastuksessa havaitut puutteet välittömästi. Lue lisää »

Tämä on toinen kerta, kun lääkeväärennökseksi epäilty tuote on päässyt lailliseen lääke... Lue lisää »

Joistakin apteekista on myyty asiakkaalle itsehoitoon tarkoitettuja särkylääkevalmistei... Lue lisää »

Hoitotyöhön helpotusta – lääketilaukset kulkevat apteekkiin yölläkin

Digitalisaatio   15.05.2017 09:30  ERJA ELO EIJA HILTUNEN

EIJA HILTUNEN, Ilomantsin apteekissa farmaseutti Iiro Jäppinen ja kotihoidon hoitaja Reima Leinonen.

Kotihoidon hoitaja Reima Leinonen haki lääkkeet farmaseutti Iiro Jäppiseltä.

Uuden digitaalisen tilauspalvelun ansiosta Ilomantsin apteekki vastaanottaa hoivakodeilta lääketilauksia jopa keskellä yötä.

Hoivakodit ja kotihoito ovat apteekeille tärkeitä asiakkaita ja kumppaneita, mutta toisinaan hoitajien hajanaiset lääketilaukset aiheuttavat apteekeissa ylimääräistä työtä.

Tavallista on, että saman yksikön hoitajat tekevät toisistaan tietämättä päällekkäisiä tilauksia.

Selvittelyä vaativia väärinymmärryksiä tulee myös silloin, kun sähköpostissa tai ruutupaperilla tehdyissä tilauksissa on kirjoitusvirheitä lääkkeiden nimissä tai annostuksissa.

Ilomantsin apteekissa nämä ongelmat alkoivat väistyä vuosi sitten, kun käyttöön otettiin EasyMedi-palvelu. Se helpottaa tilausten hallintaa, vähentää virheitä ja nopeuttaa työtä.

Aiemmin yksi apteekin puhelinlinjoista oli joka aamu pahimpaan ruuhka-aikaan varattuna hoitajien soittojen vuoksi.

– Nyt kun suurin osa tilauksista tehdään sähköisesti, soittelu on vähentynyt selvästi, ja näin henkilökuntaa vapautuu ruuhkaiseen asiakaspalveluun, kertoo apteekkari Ahri Hirvonen.

Tilaukset asiakkaan luota kännykällä

Ilomantsin apteekin asiakkaana olevista 13:sta hoitokodista 11 on ottanut digitaalisen palvelun käyttöön, loput kaksi pohtivat vielä käytännön toteutusta. Myös kotihoidon hoitajat käyttävät EasyMediä.

Apteekkari Hirvosen mukaan hoitajat ja apteekin väki vaikuttavat hyvin tyytyväisiltä.

– Järjestelmää on helppo käyttää, tilauksia voi tehdä mihin vuorokauden aikaan tahansa ja hoitajat voivat tarkistaa, onko joku toinen työntekijä jo tehnyt tilauksen. Apteekin päässä tilauksia voi purkaa silloin, kun on rauhallisempi hetki, mikä voi helpottaa työvuorojen suunnittelua, Hirvonen sanoo.

Tilauspalvelu mahdollistaa myös chatin apteekin ja hoitajien välillä, mutta ainakaan Ilomantsin apteekissa keskustelua ei käydä reaaliaikaisesti.

Chatin kautta esimerkiksi tieto lääkitysmuutoksista kulkee helposti perille ja se myös säilyy yhteisessä sähköisessä arkistossa.

EasyMedi toimii millä tahansa laitteella, jolla pääsee internetiin. Esimerkiksi kotihoidon työntekijä voi tehdä lääketilauksen kännykällään asiakaskäynnin yhteydessä.

Kirjoitusvirheiltä ja muilta sekaannuksilta vältytään, koska tilausjärjestelmään kirjautunut hoitaja klikkaa haluamansa tuotteet Apteekkariliiton tuotetiedostosta.

Potilaat, lääkkeet ja tilaukset jäävät järjestelmän muistiin, jolloin myös vanhojen tilausten selaaminen on helppoa. Tämä parantaa myös potilasturvallisuutta.

EasyMedi on käytössä yli sadassa apteekkitoimipisteessä. Palvelun käyttäjinä on kunnallisia toimijoita, hoitoyksiköitä, kotisairaanhoidon yksiköitä, yksityisiä hoitokoteja, asumispalveluyksiköitä ja yksityissairaaloita ympäri Suomen. EasyMedi on osa Pharmadatan palvelutarjontaa.

Receptumilla lähes vastaava palvelu

Vastaavan kaltaista viestintä- ja tilauskanavaa tarjoaa myös Receptum, jonka tuote on käytössä jo lähes sadassa apteekissa.

Toimitusjohtaja Juha Antila kertoo, että järjestelmien erona on se, että Receptumilla kyse ei ole erillisestä järjestelmästä, vaan viestintä- ja tilauskanava on integroitu suoraan Maxx-apteekkijärjestelmään.

Hoitokodit ja kotihoidon hoitajat voivat lähettää viestejä ja tehdä tilauksia millä tahansa laitteella, jolla pääsee
internetiin.

Viestintäkanavasta on hyötyä erityisesti annosjakelussa, jossa sillä on myös eniten käyttäjiä.

– Kun hoitokoti lähettää viestin tietyn asiakkaan lääkitysmuutoksista, tieto näkyy Maxxin kautta automaattisesti annosjakelun farmaseutilla, kun hän käsittelee asiakkaan annosjakelulääkitystä. Myös lääkityskortin muutokset päivittyvät automaattisesti hoitajien näkymään, Antila sanoo.

Arkisto


Väärennöksiksi epäiltyjen Velcade-pakkausten sisältö vastaa alkuperäistä
23.01.2018 08:59 INKERI HALONEN

   23.01.2018 08:59 INKERI HALONEN


Apteekit tekivät viime vuonna yli 61 miljoonaa reseptilääketoimitusta
19.01.2018 09:15 ERJA ELO

   19.01.2018 09:15 ERJA ELO


Fimea: Oriolalla puutteita karanteenikäytännöissä
17.01.2018 14:52 ERJA ELO

   17.01.2018 14:52 ERJA ELO


Syöpälääkkeen käyttö keskeytetty väärennösepäilyn vuoksi
17.01.2018 14:15 ERJA ELO

   17.01.2018 14:15 ERJA ELO


Apteekkariliitto: Fimean muistutus itsehoitolääkkeiden myyntirajoituksista otetaan vakavasti
16.01.2018 14:36 ELINA AALTONEN

   16.01.2018 14:36 ELINA AALTONEN


Lihavuuden hoitoon tuli uusi lääke
16.01.2018 08:50 VIRPI EKHOLM

   16.01.2018 08:50 VIRPI EKHOLM


Apteekit kampanjoivat lääkkeettömän Itämeren puolesta
15.01.2018 10:41 INKERI HALONEN

   15.01.2018 10:41 INKERI HALONEN


Useita pilotteja alkamassa - Tamro aloittaa uudenlaisen yhteistyön apteekkien kanssa
11.01.2018 14:00 INKERI HALONEN

     11.01.2018 14:00 INKERI HALONEN


Verenohennuslääke suojaa myös muistia
10.01.2018 11:00 VIRPI EKHOLM

   10.01.2018 11:00 VIRPI EKHOLM


Lääkesäästöt purevat – avohoidon lääkemyynti kääntyi laskuun
09.01.2018 09:02 ERKKI KOSTIAINEN

   09.01.2018 09:02 ERKKI KOSTIAINEN