Marraskuussa 140 vuotta täyttävässä apteekissa on inhimillinen ja toinen toistaan tukev... Lue lisää »

Pohjois-Savossa sijaitseva Siilinjärven apteekki on palkittu toistamiseen Vuoden Opetus... Lue lisää »

Suomi 100 –mitali jaettiin perjantaina viidelle valtakunnallisesti toimineelle kumppani... Lue lisää »

Kansainvälisen terveysjärjestö WHO:n mukaan antibioottiresistenssi on yksi suurimmista ... Lue lisää »

Helsingin Messukeskukseen kokoontuu 17.–18.11. jälleen ennätysmäärä apteekki- ja lääkea... Lue lisää »

Hoitotyöhön helpotusta – lääketilaukset kulkevat apteekkiin yölläkin

Digitalisaatio   15.05.2017 09:30  ERJA ELO EIJA HILTUNEN

EIJA HILTUNEN, Ilomantsin apteekissa farmaseutti Iiro Jäppinen ja kotihoidon hoitaja Reima Leinonen.

Kotihoidon hoitaja Reima Leinonen haki lääkkeet farmaseutti Iiro Jäppiseltä.

Uuden digitaalisen tilauspalvelun ansiosta Ilomantsin apteekki vastaanottaa hoivakodeilta lääketilauksia jopa keskellä yötä.

Hoivakodit ja kotihoito ovat apteekeille tärkeitä asiakkaita ja kumppaneita, mutta toisinaan hoitajien hajanaiset lääketilaukset aiheuttavat apteekeissa ylimääräistä työtä.

Tavallista on, että saman yksikön hoitajat tekevät toisistaan tietämättä päällekkäisiä tilauksia.

Selvittelyä vaativia väärinymmärryksiä tulee myös silloin, kun sähköpostissa tai ruutupaperilla tehdyissä tilauksissa on kirjoitusvirheitä lääkkeiden nimissä tai annostuksissa.

Ilomantsin apteekissa nämä ongelmat alkoivat väistyä vuosi sitten, kun käyttöön otettiin EasyMedi-palvelu. Se helpottaa tilausten hallintaa, vähentää virheitä ja nopeuttaa työtä.

Aiemmin yksi apteekin puhelinlinjoista oli joka aamu pahimpaan ruuhka-aikaan varattuna hoitajien soittojen vuoksi.

– Nyt kun suurin osa tilauksista tehdään sähköisesti, soittelu on vähentynyt selvästi, ja näin henkilökuntaa vapautuu ruuhkaiseen asiakaspalveluun, kertoo apteekkari Ahri Hirvonen.

Tilaukset asiakkaan luota kännykällä

Ilomantsin apteekin asiakkaana olevista 13:sta hoitokodista 11 on ottanut digitaalisen palvelun käyttöön, loput kaksi pohtivat vielä käytännön toteutusta. Myös kotihoidon hoitajat käyttävät EasyMediä.

Apteekkari Hirvosen mukaan hoitajat ja apteekin väki vaikuttavat hyvin tyytyväisiltä.

– Järjestelmää on helppo käyttää, tilauksia voi tehdä mihin vuorokauden aikaan tahansa ja hoitajat voivat tarkistaa, onko joku toinen työntekijä jo tehnyt tilauksen. Apteekin päässä tilauksia voi purkaa silloin, kun on rauhallisempi hetki, mikä voi helpottaa työvuorojen suunnittelua, Hirvonen sanoo.

Tilauspalvelu mahdollistaa myös chatin apteekin ja hoitajien välillä, mutta ainakaan Ilomantsin apteekissa keskustelua ei käydä reaaliaikaisesti.

Chatin kautta esimerkiksi tieto lääkitysmuutoksista kulkee helposti perille ja se myös säilyy yhteisessä sähköisessä arkistossa.

EasyMedi toimii millä tahansa laitteella, jolla pääsee internetiin. Esimerkiksi kotihoidon työntekijä voi tehdä lääketilauksen kännykällään asiakaskäynnin yhteydessä.

Kirjoitusvirheiltä ja muilta sekaannuksilta vältytään, koska tilausjärjestelmään kirjautunut hoitaja klikkaa haluamansa tuotteet Apteekkariliiton tuotetiedostosta.

Potilaat, lääkkeet ja tilaukset jäävät järjestelmän muistiin, jolloin myös vanhojen tilausten selaaminen on helppoa. Tämä parantaa myös potilasturvallisuutta.

EasyMedi on käytössä yli sadassa apteekkitoimipisteessä. Palvelun käyttäjinä on kunnallisia toimijoita, hoitoyksiköitä, kotisairaanhoidon yksiköitä, yksityisiä hoitokoteja, asumispalveluyksiköitä ja yksityissairaaloita ympäri Suomen. EasyMedi on osa Pharmadatan palvelutarjontaa.

Receptumilla lähes vastaava palvelu

Vastaavan kaltaista viestintä- ja tilauskanavaa tarjoaa myös Receptum, jonka tuote on käytössä jo lähes sadassa apteekissa.

Toimitusjohtaja Juha Antila kertoo, että järjestelmien erona on se, että Receptumilla kyse ei ole erillisestä järjestelmästä, vaan viestintä- ja tilauskanava on integroitu suoraan Maxx-apteekkijärjestelmään.

Hoitokodit ja kotihoidon hoitajat voivat lähettää viestejä ja tehdä tilauksia millä tahansa laitteella, jolla pääsee
internetiin.

Viestintäkanavasta on hyötyä erityisesti annosjakelussa, jossa sillä on myös eniten käyttäjiä.

– Kun hoitokoti lähettää viestin tietyn asiakkaan lääkitysmuutoksista, tieto näkyy Maxxin kautta automaattisesti annosjakelun farmaseutilla, kun hän käsittelee asiakkaan annosjakelulääkitystä. Myös lääkityskortin muutokset päivittyvät automaattisesti hoitajien näkymään, Antila sanoo.

Arkisto


Onnea! Oppiva työyhteisö -palkinto Saarijärven apteekille
17.11.2017 17:30 INKERI HALONEN

   17.11.2017 17:30 INKERI HALONEN


Siilinjärven apteekki valittiin jo toistamiseen Vuoden Opetusapteekiksi
17.11.2017 17:00 ERJA ELO

   17.11.2017 17:00 ERJA ELO


Hengitysliitto palkitsi valtakunnallisia liikuttajia
17.11.2017 16:00 INKERI HALONEN

   17.11.2017 16:00 INKERI HALONEN


Antibioottiresistenssi on todellinen terveysuhka myös Suomessa
17.11.2017 13:05 ERJA ELO

   17.11.2017 13:05 ERJA ELO


Farmasian Päivät alkoivat tänään – teemana järkevä lääkehoito
17.11.2017 09:00 ERJA ELO

   17.11.2017 09:00 ERJA ELO


Suolistobakteerit voivat suojata verenpaineen kohoamiselta
16.11.2017 10:25 UUTISPALVELU DUODECIM

   16.11.2017 10:25 UUTISPALVELU DUODECIM


Hehku-ketju aloittaa tammikuun lopussa
15.11.2017 14:08 ERJA ELO

15.11.2017 14:08 ERJA ELO


Katariina Kalsta on valittu Farmasian oppimiskeskuksen toiminnanjohtajaksi
14.11.2017 14:35

   14.11.2017 14:35


Matkahuollon paketit myös Laajasalon apteekista
13.11.2017 09:15 INKERI HALONEN

   13.11.2017 09:15 INKERI HALONEN


Farmaseuttinen arviointi kevensi pitkäaikaista lääkekuormaa
09.11.2017 11:14 EVELIINA HAGELBERG-HÄKKINEN

   09.11.2017 11:14 EVELIINA HAGELBERG-HÄKKINEN