Kilpailu- ja kuluttajaviraston Kirsi Leivo kaipaa lääkejakeluun lisää kilpailua, mutta ... Lue lisää »

Tamron järjestämän kilpailun kummassakin sarjassa kilpailee kolme finalistia. Voittajat... Lue lisää »

Suomen Apteekki uhmaa saamansa markkinointikieltoa – kuluttajaviranomainenkin on saanut... Lue lisää »

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on myöntänyt ansiomerkit kuudelle farmasian alan ... Lue lisää »

Apteekkien neuvonta toteutuu Fimean tekemän mukaan varsin hyvin, mutta laatu vaihtelee.... Lue lisää »

Tuoliin sidottu nousi takaisin kävelemään

     09.04.2015 11:39  JOHANNA RÄISÄNEN ISTOCKPHOTO

LHKA-arvio tehtiin 56-vuotiaalle miehelle, joka kärsi traumaattisista aivovammoista sekä vaikeista käytöshäiriöistä, rauhattomuudesta ja aggressiivisuudesta.  

Tapasin miehen terveyskeskuksen vuodeosastolla lääkärin ja sairaanhoitajan kierrolla. Hän istui iäkkäille tarkoitetussa erikoistuolissa tuskaisen oloisena ja touhusi lakkaamatta.

Mies oli voimakas, mutta jalat eivät kantaneet. Hänet oli putoamisvaaran vuoksi sidottu tuoliin. Voimakkaan liikkumistarpeen vuoksi tuoli oli pitänyt sitoa käytävän kaiteeseen. Ajoittain näköharhat aiheuttivat suurta levottomuutta.

Yli puolen vuoden osastojakson aikana mies oli käyttäytynyt päivittäin hankalasti, rikkonut paikkoja ja ollut henkilökuntaa kohtaan aggressiivinen. Hoitopaikaksi oli kokeiltu tuloksetta myös tehostettua palveluasumista.

Ratkaisu

Potilaan lääkitys arvioitiin moniammatillisesti osastokierrolla potilaan vieressä. Kyseessä ei siis ollut täysin määritelmän mukainen lääkehoidon kokonaisarviointi. Paikalla olivat potilaan lisäksi hoitaja, lääkäri ja farmasian ammattilainen.

Potilaan käytösoireita oli yritetty saada kuriin useilla lääkkeillä. Tuloksetta oli kokeiltu suuriannoksisia bentsodiatsepiineja, ensimmäisen polven psykoosilääkitystä sekä muistilääkkeistä rivastigmiinia ja memantiinia.
Tarvittaessa oli jouduttu käyttämään lihakseen pistettävää ensimmäisen polven psykoosilääkettä.

Käytössä olevat lääkkeet eivät aiheuttaneet yhteisvaikutusriskiä, ja munuaisten toiminnan kannalta lääkitys ja annokset olivat sopivat.

Haittavaikutusriski oli sen sijaan suurentunut, sillä käytössä oli useita lääkkeitä, jotka voivat aiheuttaa antikolinergisiä haittoja (esim. ummetus, virtsavaivat ja muistihäiriöt) ja sedaatiota eli väsymystä.

Antikolinergisyyden riskin aiheutti psykoosilääke olantsapiini ja sedatiivisuusriskin aiheuttivat epilepsialääke okskarbatsepiini, rauhoittava lääke loratsepaami ja psykoosilääke olantsapiini.

Epilepsialääke okskarbatsepiini oli potilaalla käytösoireiden takia. Epileptisiä oireita hänellä ei ollut todettu. Koska apua käytösoireisiin ei saatu ja lääkkeen haittavaikutuksena voi ilmetä agitaatiota eli ahdistuneisuutta, johon liittyy voimakasta motorista levottomuutta sekä sekavuustiloja, päätettiin lääke lopettaa asteittain.

Koska harhaisuus ja aggressiivisuus olivat voimakkaita, olantsapiiniannos päätettiin puolestaan nostaa maksimiin, vaikka lääke voi aiheuttaa ortostatismia eli pystyasentoon nousemiseen liittyvää huimausta.

Muuhun lääkehoitoon ei kohdistunut erityisiä muutostarpeita eikä niihin tarkoituksella puututtu.

Seuranta

Lääkemuutosten jälkeen kävelykyky parani pikkuhiljaa niin, että potilas karkaili vikkelästi osastolta. Harhaisuus ja aggressiivisuus vähenivät huomattavasti, ja fyysinen vointi pysyi tasaisena, joten potilaan olo koheni ja hänen hoitamisensa helpottui.

Potilaan tilanteessa tehtiin yhtä aikaa muutos kahteen lääkkeeseen. Samalla kului aikaa vammautumistapahtumasta, mikä saattoi myös vaikuttaa potilaan vointiin. Tarkkaa syytä potilaan tilan huomattavaan paranemiseen on siis vaikea määritellä. Olennaista kuitenkin on, että sekä fyysinen että psyykkinen olotila paranivat.

Potilaalle järjestyi jatkohoitopaikka noin 10 kuukauden osastojakson jälkeen palvelutalosta, missä potilaan hoito onnistuu nyt hyvin.

***

LÄÄKITYSKORTTI

ENNEN ARVIOTA

MUUTOS

SÄÄNNÖLLISESTI ANNOS ANNOS
Trileptal 300 mg 2 x 2 Lopetettiin
Olanzapin 10 mg 1 x 2 Nostettiin 1 + 2
Lorazepam 1 mg 2 x 2 Ei muutosta
Emconcor 5 mg 1 x 1 "
Kalcipos-D 1 x 2 "
Pegorion

0,5-1 x 1

"

TARVITTAESSA ANNOS ANNOS
Panadol 1 g
Serenase inj. 5 mg/ml 2,5 mg x 1 Lopetettiin
Lorazepam 1 mg 0,5-1 tabl. ylimäär. Ei muutosta

Arvion teki proviisori Johanna Räisänen moniammatillisessa tiimissä Itä-Savon sairaanhoitopiirissä.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Arviointi karsi vanhan miehen lääkkeitä rajusti

24.05.2017 10:00 PILVI MOBERG

Lääkehoidon kokonaisarviointi tehtii 82-vuotiaalle miehelle, joka sairasti sydämen vajaatoimintaa, e... Lue lisää


Olemattoman vaivan lääkitseminen heikensi rouvan vointia

03.03.2017 09:45 PAULA TIMONEN, PRO DOSIS

Merkittävimmän riskin aiheutti nukahtamislääke, jonka käyttö oli hallitsematonta. Lue lisää


Lääkityksen arviointi paljasti – väärä annosteluajankohta lisäsi lääkitystä

25.01.2017 08:45 Eveliina Hagelberg-Häkkinen

Omaiset olivat huolissaan ikääntyvän äidin muistisairauden etenemisestä ja käytössä olevista lääkkei... Lue lisää


Lääkelistan puolittaminen auttoi - rouvan vointi koheni

29.11.2016 11:42 Nina Ranttila

Lääkityksen optimointi vähensi kustannuksia ja kohensi rouvan viimeisten vuosien elämänlaatua. Lue lisää


Lääkitysarvionti paljasti - osa lääkkeistä jäi ottamatta yhden lääkkeen takia

28.09.2016 15:00 NIINA LAINE, JONNA HAUTALA

Kotisairaanhoidosta pyydettiin arviota miehen lääkehoidosta, sillä hänellä oli käytössään 20 lääkett... Lue lisää


Lääkityksen karsiminen vähensi miehen kipuja

27.06.2016 14:29 PILVI MOBERG

Arviointi tehtiin neurologin pyynnöstä. Lääkityksessä oli useita ikääntyneelle sopimattomia lääkkeit... Lue lisää


Lohduton vanhus psyykenlääkkeiden vankina

26.05.2016 11:28 NIINA LAINE

Yksinäisyys ja itsemurha-ajatukset ajoivat naisen käyttämään omatoimisesti psyykenlääkkeitä. Lue lisää


Lääkityksen arviointi tuli liian myöhään

18.05.2016 10:00 PAULA TIMONEN

Lääkitysmuutokset eivät tuoneet kerralla helpotusta oloon, vaikka turvallisuus parani. Lue lisää


Toistuvat antibioottikuurit aiheuttivat hengenvaaran

09.02.2016 10:22 EVELIINA HAGELBERG

LHKA-arvioinnin jälkeen kohtalokkaiden verisuonitukosten ja verenvuotojen riski saatiin hallintaan. Lue lisää


Lääkitys aiheutti virtsatievaivoja

15.12.2015 12:25 EVELIINA HAGELBERG

LHKA:n jälkeen jatkuvia antibioottikuureja ei enää tarvittu ja harhatkin muuttuivat positiivisiksi. Lue lisää


Lääkehaitat nakersivat elämänlaatua kipua enemmän

10.11.2015 13:30 PAULA TIMONEN

Lääkehaitat nakersivat 68-vuotiaan elämänlaatua enemmän kuin kipu. Lue lisää


Hoidosta poistettiin 15 lääkettä

28.10.2015 10:21 JOHANNA RÄISÄNEN

Kokonaislääkityksessä oli kenenkään tietämättä merkittäviä haitta- ja yhteisvaikutusriskejä. Lue lisää


Ripulia ja väsymystä ihan turhaan

11.06.2015 08:37 NIINA LAINE

Alakulon vuoksi mies makasi mielellään sängyssä. Hän ei juuri jaksanut liikkua eikä seurustella. Lue lisää


Tuoliin sidottu nousi takaisin kävelemään

09.04.2015 11:39 JOHANNA RÄISÄNEN

Tuoliin sidottu nousi kävelemään. Myös harhaisuus ja aggressiot vähenivät. Lue lisää


Pulauttelu ja kipu eristivät vanhuksen

05.02.2015 10:12 EVELIINA HAGELBERG

Lääkitysmuutosten jälkeen kivut helpottivat, ja rouva osallistui taas mielellän hoitokodin tilaisuuk... Lue lisää


Lääkekuorma vaimensi hermoston

18.12.2014 12:00 JONNA-CARITA KANNINEN

Rouva kärsi voimakkaasta väsymyksestä, haastatteluakaan hän ei jaksanut loppuun. Lue lisää


Käytösongelmat hämmensivät

30.10.2014 14:43 EVELIINA HAGELBERG

Rouva halusi lähteä etsimään lapsiaan ja pyysin minulta vedenkantoapua. Lue lisää


Yksinäisenä vatsavaivojen kanssa

28.08.2014 14:37 MARIKA KEMPPAINEN

Noin puolet rouvan käyttämistä lääkkeistä lopetettiin tai niiden annosta laskettiin. Lue lisää


Vuodeosastolta pyörän selkään

05.06.2014 10:20 JOHANNA RÄISÄNEN

Vuodeosastolla tehtyjen lääkitysmuutosten jälkeen monisairas herra pyöräili reippaana. Lue lisää


Huono ajoitus aiheutti kamalan olon

27.03.2014 10:36 EVELIINA HAGELBERG

Potilas kuvaili oloaan todella pahaksi, puolisokin oli huolissaan uupumiskohtauksista. Lue lisää


Hankalat kivut haittasivat arkea

30.01.2014 09:55 MARIKA KEMPPAINEN

Potilaalla oli päässään outoja tuntemuksia, jonkinlaisia suhahduksia. Lue lisää