Suomen tiukka hintapolitiikka voi hidastaa uusien avohoidon biosimilaarien tuloa markki... Lue lisää »

Repatha tuli korvauksen piiriin marraskuun alusta, Praluent tulee rajoitetusti peruskor... Lue lisää »

Oriolan lääkejakeluongelmat yllättivät lääkealan toimijat syyskuun alussa. Viikkoja jat... Lue lisää »

Oriola sai toimitettua tilauksia uudella järjestelmällään ennätysmäärän, mutta silti no... Lue lisää »

Geriatri Paula Vuollo: En voi suunnitella potilaan hoitoa ilman luotettavaa tietoa lääk... Lue lisää »

Käsi pystyyn, Oriola

   05.10.2017 09:00  OLLI-PEKKA TIAINEN

KAIKKI ME TEEMME virheitä. Tekoäly, automaatio ja robotisaatio vähentävät riskejä, mutta niin kauan kuin mukana on pienikin inhimillinen tekijä, vahinkoja sattuu.

Ydinvoimala- ja metrohankkeet myöhästyvät, lentokoneita putoaa ja rakennuksia palaa.

Maailman mittakaavassa yhden järjestelmähankkeen epäonnistuminen ei ole kummoinen tapaus. Suomalaiselle lääkehuollolle Oriolan SAP-ongelmat ovat olleet ennen kokematon testi.

Monet tärkeät reseptivalmisteet loppuivat apteekeista nopeasti. Terveydenhuollon ammattilaisten ja erityisesti apteekkien yhteistyötä voi kiittää siitä, että potilasvahingoilta on tiettävästi vältytty.


TOTTA KAI MYÖS ORIOLA on huhkinut ongelmien korjaamiseksi. Viestinnässään se on kuitenkin
tehnyt lisää virheitä.

Koripallossa rikkeen tekijä nostaa kätensä reilusti ylös. Kun jalkapallossa miljoonia tienaava tähtipuolustaja jyrää vastustajan nilkoille, alkaa puskateatteria muistuttava elehtiminen ja käsien levittely.

Oriolan viestinnässä on ollut jälkimmäisiä piirteitä.

Pari päivää kriisin alkamisen jälkeen toimitusjohtaja Kimmo Virtanen totesi Tietoviikolle, että osasyy ongelmaan on se, etteivät apteekit hanki paljon lääkkeitä varastoon – vaikka nämä olivat täydentäneet varastojaan Oriolan ohjeiden mukaan.


ORIOLA ON TIEDOTTANUT aiheesta 27.9. mennessä 8 kertaa. Vain yhdessä tiedotteessa esiintyy sana ongelma. Oriola puhuu haasteista, viiveistä, puutteista ja tilanteen parantumisesta.

Ei ihme, että tilanteesta kärsineet ihmiset pitävät viestintää valheellisena.

Ensimmäisen viikon lopulla yhtiö heräsi pahoittelemaan tilannetta.

Rehellinen ”anteeksi” olisi jo paikallaan.


KRIISIVIESTINNÄN PERUSSÄÄNTÖ on se, että kerro kaikki mitä tiedät ja myös se, mitä et tiedä.

Peittelystä ja tietojen pimittämistä jää yleensä kiinni – ja aiheuttaa itselleen lisää harmia.

Nöyremmällä ja avoimemmalla otteella Oriola olisi jo voittanut sympatiat puolelleen.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.

Tylsää? No ei ole ollut!
28.09.2017 12:12 MIKKO KANANEN

   28.09.2017 12:12 MIKKO KANANEN


Kriisi näytti farmaseuttisen osaamisen merkityksen
25.09.2017 14:48 EIJA KARI

   25.09.2017 14:48 EIJA KARI


Hammastikkuja lääkepulaan
19.09.2017 10:51 HARRI OVASKAINEN

   19.09.2017 10:51 HARRI OVASKAINEN


Läpihuutojuttu!
11.08.2017 09:13 MIKKO KANANEN

   11.08.2017 09:13 MIKKO KANANEN


Väärät luulot itsehoidossa voivat olla kohtalokkaita
01.08.2017 09:59 ELINA AALTONEN

   01.08.2017 09:59 ELINA AALTONEN


Apteekista annettavat neuvot suojaavat vääriltä lääkevalinnoilta
13.07.2017 12:05 CHARLOTTA SANDLER

   13.07.2017 12:05 CHARLOTTA SANDLER


Hallituksen apteekkiuudistus saa tukea kansalaisilta
06.07.2017 13:43 ERKKI KOSTIAINEN

   06.07.2017 13:43 ERKKI KOSTIAINEN


Ei mikään mukauudistus
28.04.2017 15:30 MERJA HIRVONEN

   28.04.2017 15:30 MERJA HIRVONEN


Suomalainen ja ruotsalainen farmasian opiskelija tulivat sillikselle
30.03.2017 15:25 ELINA AALTONEN

   30.03.2017 15:25 ELINA AALTONEN