Poikkeuksellisen helteinen heinäkuu on saanut ihmiset huolestumaan lääkkeiden säilymise... Lue lisää »

Lancet-lehdessä julkaistut tulokset osoittavat 75–100 mg päiväannosten ehkäisevän sydän... Lue lisää »

Helsingin yliopisto on noussut maailman 24. parhaaksi farmasian oppiaineessa. Sijoitus ... Lue lisää »

Tukalasta helteestä huolimatta Apteekkariliiton teltalle on riittänyt tulijoita jonoksi... Lue lisää »

Cochrane-katsauksen mukaan omega-3-rasvahappoja sisältävät ravintolisät eivät sittenkää... Lue lisää »

Käsi pystyyn, Oriola

   05.10.2017 09:00  OLLI-PEKKA TIAINEN

KAIKKI ME TEEMME virheitä. Tekoäly, automaatio ja robotisaatio vähentävät riskejä, mutta niin kauan kuin mukana on pienikin inhimillinen tekijä, vahinkoja sattuu.

Ydinvoimala- ja metrohankkeet myöhästyvät, lentokoneita putoaa ja rakennuksia palaa.

Maailman mittakaavassa yhden järjestelmähankkeen epäonnistuminen ei ole kummoinen tapaus. Suomalaiselle lääkehuollolle Oriolan SAP-ongelmat ovat olleet ennen kokematon testi.

Monet tärkeät reseptivalmisteet loppuivat apteekeista nopeasti. Terveydenhuollon ammattilaisten ja erityisesti apteekkien yhteistyötä voi kiittää siitä, että potilasvahingoilta on tiettävästi vältytty.


TOTTA KAI MYÖS ORIOLA on huhkinut ongelmien korjaamiseksi. Viestinnässään se on kuitenkin
tehnyt lisää virheitä.

Koripallossa rikkeen tekijä nostaa kätensä reilusti ylös. Kun jalkapallossa miljoonia tienaava tähtipuolustaja jyrää vastustajan nilkoille, alkaa puskateatteria muistuttava elehtiminen ja käsien levittely.

Oriolan viestinnässä on ollut jälkimmäisiä piirteitä.

Pari päivää kriisin alkamisen jälkeen toimitusjohtaja Kimmo Virtanen totesi Tietoviikolle, että osasyy ongelmaan on se, etteivät apteekit hanki paljon lääkkeitä varastoon – vaikka nämä olivat täydentäneet varastojaan Oriolan ohjeiden mukaan.


ORIOLA ON TIEDOTTANUT aiheesta 27.9. mennessä 8 kertaa. Vain yhdessä tiedotteessa esiintyy sana ongelma. Oriola puhuu haasteista, viiveistä, puutteista ja tilanteen parantumisesta.

Ei ihme, että tilanteesta kärsineet ihmiset pitävät viestintää valheellisena.

Ensimmäisen viikon lopulla yhtiö heräsi pahoittelemaan tilannetta.

Rehellinen ”anteeksi” olisi jo paikallaan.


KRIISIVIESTINNÄN PERUSSÄÄNTÖ on se, että kerro kaikki mitä tiedät ja myös se, mitä et tiedä.

Peittelystä ja tietojen pimittämistä jää yleensä kiinni – ja aiheuttaa itselleen lisää harmia.

Nöyremmällä ja avoimemmalla otteella Oriola olisi jo voittanut sympatiat puolelleen.


Osallistu keskusteluun

Kommenttisi tulee näkyviin vasta kun keskustelun valvoja on hyväksynyt sen julkaistavaksi. Emme julkaise hyvien tapojen vastaisia emmekä aiheeseen liittymättömiä kommentteja.


Valikoituja faktoja
26.06.2018 09:20 MERJA HIRVONEN

   26.06.2018 09:20 MERJA HIRVONEN


Tupakoinnin vähentämisen uudet suuntaukset
11.06.2018 13:33 EEVA TERÄSALMI

   11.06.2018 13:33 EEVA TERÄSALMI


Suun kautta Itämereen
04.05.2018 11:30 SANNA SIISSALO

   04.05.2018 11:30 SANNA SIISSALO


Asiantuntemus riittää, mutta riittääkö riippumattomuus?
09.03.2018 08:03 ERKKI KOSTIAINEN

   09.03.2018 08:03 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekkirokotusten määrä kasvaa maailmalla
19.02.2018 11:25 ANNIKA KOIVISTO

   19.02.2018 11:25 ANNIKA KOIVISTO


Apteekkien neuvoilla torjutaan itsehoitolääkkeiden haittoja
08.02.2018 09:00 ELINA AALTONEN

   08.02.2018 09:00 ELINA AALTONEN


Valeapteekki jatkaa harhaanjohtamista
10.11.2017 10:41 ERKKI KOSTIAINEN

   10.11.2017 10:41 ERKKI KOSTIAINEN


Tylsää? No ei ole ollut!
28.09.2017 12:12 MIKKO KANANEN

   28.09.2017 12:12 MIKKO KANANEN


Kriisi näytti farmaseuttisen osaamisen merkityksen
25.09.2017 14:48 EIJA KARI

   25.09.2017 14:48 EIJA KARI