Oriolan ongelmat lääkejakelussa vaikeuttavat yhä apteekkien normaalia toimintaa, vaikka... Lue lisää »

Fimea suosittelee Oriolan asiakkaita huomioimaan mahdolliset toimitusviiveet omissa til... Lue lisää »

Apteekin Terveyspiste tukee ja täydentää julkista terveydenhuoltoa ja helpottaa esimerk... Lue lisää »

On ymmärrettävää, että tietojärjestelmäuudistukset ovat haasteellisia. Jokin tässä kuit... Lue lisää »

Lääketukkuri Oriolan lääketoimituksissa on tapahtunut hieman parannusta, mutta Apteekka... Lue lisää »

Hammastikkuja lääkepulaan

Oma blogi   19.09.2017 10:51  HARRI OVASKAINEN

ORIOLA TEKI tietojärjestelmäuudistuksen siirtymällä SAP-järjestelmään syyskuun alussa. Tämä ei jäänyt huomaamatta, koska tavaratoimitukset apteekkeihin ja sairaala-apteekkeihin alkoivat ”tökkimään” heti.

Tätä kirjoitettaessa takana on pari viikkoa ongelmia, joihin apteekkarit ja apteekkien henkilökunta ovat sinnikkäästi etsineet ratkaisuja varmistaakseen potilaiden keskeytyksettömän lääkehoidon.

Silti koville on ottanut, sillä osaa lääkkeistä potilaat ovat joutuneet odottamaan kohtuuttoman kauan.

Myöskään pikatoimitukset Oriolasta apteekeille eivät ole menneet ”putkeen”, vaan pahimmillaan kaivatun reseptilääkkeen tilalla oli tullut hammastikkuja.



ON YMMÄRRETTÄVÄÄ, että tietojärjestelmäuudistukset ovat haasteellisia.

Jokin tässä kuitenkin ontui ja pahan kerran.

Oliko tehty riittävät riskianalyysit ja käytetty ulkopuolista osaamista tukemaan muutosprosessia? Oliko henkilöstön perehdyttäminen riittävällä tasolla?

Liikkuvan junan korjaaminen ei ole helpoin tehtävä.


TOINEN ASIA, mikä ei jäänyt huomaamatta kentällä, oli Oriolan ylimielinen asennoituminen saatavuusongelmista tiedottamiseen.

Alkuvaiheessa tietoa saatiin lähinnä tukkuliikkeiden tavaroita kuljettavien autokuskien suupuheiden kautta.

Viestintää tuntuivat hoitavan Oriolan ongelmassa paremmin esimerkiksi viranomaisista Fimea ja Oriolaa käyttävät päämiehet/asiakkaat.

Missä olivat Oriolan kriisiviestinnän ohjeet?



KESKUSTELU TAPAUKSEN TIIMOILTA jatkuu uskoakseni vielä pitkään. Mitä tästä on opittavissa ja kuinka vältetään jatkossa samantyyppiset ongelmatilanteet?

Tukkujakelun yksikanavajärjestelmän vahvuutena on pidetty kustannustehokkuutta ja saatavuusongelmat eivät ole koskaan aikaisemmin olleet samassa mittaluokassa.

Joka tapauksessa, kun muutoksia tehdään, on syytä varmistaa, että häntä ei heiluta koiraa.

Mitä tapahtuu kansalaisten yhdenvertaisuudelle, jos palvelut eriytyvät eri puolilla maata? Mitä tapahtuu lääkkeiden tukkuhinnoille, jos tukkuportaan jakelukustannukset kasvavat?

Apteekeille yksi- tai monikanavatukkujakelu ei ole kohtalon kysymys, kunhan järjestelmä on toimiva, kustannustehokas ja luotettava.


Kirjoittaja on Jyväskylän Uuden Apteekin apteekkari

Lisää aiheesta


Läpihuutojuttu! 11.08.2017 09:13 MIKKO KANANEN

Omat blogit   11.08.2017 09:13 MIKKO KANANEN


Väärät luulot itsehoidossa voivat olla kohtalokkaita 01.08.2017 09:59 ELINA AALTONEN

Omat blogit   01.08.2017 09:59 ELINA AALTONEN


Apteekista annettavat neuvot suojaavat vääriltä lääkevalinnoilta 13.07.2017 12:05 CHARLOTTA SANDLER

Oma blogi   13.07.2017 12:05 CHARLOTTA SANDLER


Hallituksen apteekkiuudistus saa tukea kansalaisilta 06.07.2017 13:43 ERKKI KOSTIAINEN

Omat blogit   06.07.2017 13:43 ERKKI KOSTIAINEN


Ei mikään mukauudistus 28.04.2017 15:30 MERJA HIRVONEN

Oma blogi   28.04.2017 15:30 MERJA HIRVONEN


Suomalainen ja ruotsalainen farmasian opiskelija tulivat sillikselle 30.03.2017 15:25 ELINA AALTONEN

Oma blogi   30.03.2017 15:25 ELINA AALTONEN


Mitä voimme Ruotsista oppia? 16.03.2017 16:30 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi   16.03.2017 16:30 ERKKI KOSTIAINEN


Ei mikään pieni urakka 22.02.2017 10:09 ERKKI KOSTIAINEN

Oma blogi   22.02.2017 10:09 ERKKI KOSTIAINEN


Apteekin perustehtävä sotessa 20.01.2017 10:24 VESA KUJALA

Oma blogi   20.01.2017 10:24 VESA KUJALA